عنوان | نقش خانواده در شکل گیری مسئولیتپذیری: بررسی نقش واسطه گری نظمبخشی هیجانی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 3 |
تاریخ انتشار | خرداد - 1401 |
محدوده صفحات | 156-145 |
کلید واژه | نقش خانواده تنظیم هیجانی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود مسئولیتپذیری ارزیابی شناختی شیراز خانواده دانشآموزان دبیرستانی جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده دانشآموزان نوجوان مسئولیتپذیری نوجوانان ارزیابی مجدد سرکوب دانشآموزان دوره متوسطه دوم نظم بخشی هیجانی |
چکیده |
زمینه و هدف: مسئولیتپذیری مفهوم و اصطلاح مثبت و بسیار مهم است که با درک مستقل آن شخص از خویش و با مفهوم انتخاب رابطه تنگاتنگ و مستقیم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نظمبخشی هیجانی در رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با مسئولیت پذیری انجام گردید. روش کار: برای انجام تحقیق تحقیق توصیفی و همبستگی حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد. از بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 نفر (163 پسر و 189 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، پرسشنامه تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و پرسشنامه مسئولیت پذیری سروش (1390) توسط آزمودنی ها تکمیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین سرکوب و ارزیابی مجدد شناختی؛ ارزیابی مجدد شناختی بین جهت گیری گفت وشنود و جهت گیری همنوایی با مسئولیتپذیری نقش واسطهگری معنادار دارد. ولیکن، سرکوبی نقش واسطه گری معنادار میان الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیتپذیری ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان بیان کرد که در جهت گیری گفتوشنود و همنوایی باید به فرزندان راهبردهای صحیح تنظیم هیجان آموزش داده شود تا نوجوانان قادر باشند که مسئولیت پذیری بیشتری را تجربه نمایند. |
کد مقاله | 46232 |
تعداد بازدید | 61 |
|