عنوان | بازنمایی خشونت نمادین علیه زنان در سینمای اصغر فرهادی: مطالعهای در نظریه بیادبی کلامی کالپپر |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 13 شماره 4 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 185-155 |
کلید واژه | خشونت سینما زن در سینما خشونت علیه زنان زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران بازنمایی رسانهای زنان طبقه متوسط فیلم درباره الی فیلمهای سینمایی ایران خشونت نمادین فیلم جدایی نادر از سیمین فیلم سینمایی پییر بوردیو اصغر فرهادی آثار سینمایی فیلم فروشنده سینمای فرهادی بی ادبی کلامی جاناتان کالپپر |
چکیده |
خشونت نمادین مفهومی است که توسط پیر بوردیو مطرح شد و به شکلی از خشونت که غیرفیزیکی، برآمده از هنجارهای جامعه، آرام و پنهان بود، اشاره داشت. یکی از حوزههای مهم در خصوص اعمال خشونت نمادین، مسئله زنان است. زنان در جامعه امروز و به ویژه در قشر متوسط از قربانیان اصلی خشونت نمادین محسوب میشوند. با توجه به اهمیت هنر سینما در بازنمایی جامعه، این هنر تبدیل به بستری مناسب برای ارائه تحلیلهای جامعهشناسی شده است. سه اثر اصغر فرهادی، سینماگر شاخص ایرانی، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» با تمرکز بر زندگی قشر متوسط و توجه ویژه بر امر زنان، قابلیت ارائه تحلیلی جامعهشناختی را فراهم آوردهاند. این پژوهش با توجه به اهمیت مسئله خشونت نمادین علیه زنان، به بررسی گفتمان شخصیتهای این سه اثر پرداخته تا وجود و نحوه بازنمایی این شکل از خشونت را مورد تحلیل قرار دهد. برای رسیدن به این هدف، نظریه بیادبی کلامی جاناتان کالپپر که بر اساس هنجارهای اجتماعی تعریف میشود به عنوان روش تحقیق انتخاب شده است. در نهایت این پژوهش ثابت میکند که زنان قشر متوسط در سینمای اصغر فرهادی با استفاده از مضامینی چون دروغ، طلاق، تجاوز و مالکیت مردانه مورد خشونت نمادین واقع میشوند. |
کد مقاله | 46226 |
تعداد بازدید | 64 |
|