عنوان | گفتمان مسلط بر نظام آموزشی زنان در کتابهای درسی دبیرستانی (1345-1357 ش) |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 13 شماره 4 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 148-121 |
کلید واژه | کتابهای درسی رضا پهلوی، شاه ایران، 1257-1323 مدرنیزاسیون برنامهریزی آموزشی تعلیم و تربیت زنان زن مدرن آموزش زنان کتابهای درسی ایران سیاستهای آموزشی نظام آموزشی پهلوی دوم برنامههای آموزشی آموزش میهنی آموزش ملی ایران نو کتابهای درسی دبیرستان |
چکیده |
گام دوم مدرنیزاسیون در ایران با تدوین مبانی و اصول انقلاب سفید آغاز گشت. تعلیموتربیت زنان که پیشتر بخشی از برنامه نوسازی ایران تلقی میشد، در این دوره نیز، اهمیت یافت و مورد نقد و بازبینی قرار گرفت. گفتمان نوگرایی عصر رضاشاه که به مفهوم آزادی زن شکل داده و برنامههای تربیتی زنان را حول این منظومه تنظیم کرده بود؛ متأثر از فلسفهی انقلاب سفید و تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این دوران بود. «آموزش ملی و میهنی» به عنوان اساسیترین سیاست آموزشی این دوره در کنار مفهوم آزادی زن به طرحها و برنامههای آموزشی زنان شکل داد؛ از اینرو، تغییر رویکرد سیاستهای آموزشی زنان در این دوران از محدودهی خانه و خانوداه به جنبههای فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنان بود. این پژوهش بدیع، با استفاده از مفهوم سنتی پیوستگاری در تاریخ و با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی رویکردها، طرحها و آهنگ تغییرات برنامههای آموزشی دختران در کتابهای درسی این دوره، جهت تشریح چگونگی هویتیابی زن مدرن و کارکردهای آن در فرایند مدرنیزاسیون ایران میپردازد. |
کد مقاله | 46225 |
تعداد بازدید | 76 |
|