ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان برنامه‌های آموزشی مدرسه عالی دختران ایران و تأثیر آن بر مهارت افزایی دانشجویان (1343-1353)
تعداد صفحات 29
نویسنده شهلا بختیاری - سمیه عباسی
مشخصات نشریه  مطالعات تاریخ فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 14 پیاپی 54
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 115-87
کلید واژه تحصیل زنان  آموزش دختران  تحصیلات عالی  دانشگاه الزهرا  آموزش مهارتی  تحصیلات عالی زنان  برنامه‌های آموزشی  مدرسه عالی دختران  کریم فاطمی  مهارت افزایی  
چکیده ضرورت تحصیل زنان که پیش زمینۀ ایفای نقش مطلوب ایشان در مقام همسر و مادر است، از زمان مشروطیت مورد توجه قرار گرفت. فقدان امکانات آموزشی مناسب، یکی از موانع تحقق اقبال گسترده به تحصیلات عالیه در بین دختران بود. کریم فاطمی از مدیران آموزشی عصر پهلوی دوم با شناخت ریشه‌های فرهنگی و موانع فیزیکی مسئله مذکور، در سال 1343 مدرسه عالی دختران را تأسیس و برنامه‌های آموزشی مدرسه را با تابعیت از قوانین آموزشی کشور طراحی کرد، سعی او طراحی و راه اندازی رشته‌هایی بود که با آموزش مهارت‌های تخصصی، دانشجویان را برای اداره خانواده و ایجاد فرصت اشتغال توانمند کند. در این پژوهش با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی و با اتکاء بر داده‌ها، به تحلیلِ تأثیر احتمالی برنامه‌های آموزشی رشته‌های هفت گانه و فوق برنامه‌های دانشگاهی این مدرسه در ارتقاء مهارت دانشجویان تا سال 1353 پرداخته‌ایم. امتیازآوری دانشجویان مدرسه در مسابقات بین دانشگاهی و همچنین تقاضای نیروی کارآموز از سوی مؤسسات متعدد، گویای تأثیر مثبت سرفصل‌های دروسِ برنامه‌ها و فوق برنامه‌ها، در تغییر فضای فرهنگی جامعه نسبت به تحصیل زنان و استفاده از توانمندی تخصصی ایشان است.

کد مقاله 46199
تعداد بازدید 68

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397