عنوان | تحلیل تطبیقی نیازهای فرهنگی دانشجویان دختر و پسر (مطالعه موردی: مراکز آموزش عالی استان ایلام) |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگ ایلام - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام پیاپی 77-76 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 134-117 |
کلید واژه | دانشجویان دختر ایلام نیاز فرهنگی دانشجویان پسر مراکز آموزش عالی |
چکیده |
مقالۀ حاضر، پیمایشی- توصیفی از نوع علی - مقایسه ای است که با هدف تحلیل تطبیقی نیازهای فرهنگی دانشجویان دختر و پسر مراکز آموزش عالی استان ایلام انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای استان ایلام به تعداد 16714 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و به شیوۀ نمونهگیری طبقهبندی، نمونۀ مورد بررسی به تعداد 374 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری داده ها پرسشنامۀ محققساخته بود که پس از اطمینان از روایی آن با بهره گیری از نظر متخصصان (15 نفر کارشناس) و محاسبۀ پایایی خردهمقیاسهای آن به روش آزمون مجدد و روش همسانی درونی، تکثیر شد. ابزار تجزیه و تحلیل دادهها، آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) بود. یافته های توصیفی نشان داد که میزان نیاز فرهنگی دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بیشتر است. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز نشان داد که جنسیت دانشجویان، حداقل بر یکی از نیازهای فرهنگی تأثیر میگذارد؛ به طوری که در بین پسران و دختران، بین نیازهای ادبی - هنری و نیازهای تفریحی – ورزشی، تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین میزان نیازهای دینی - مذهبی و نیازهای سیاسی - اجتماعی در بین پسران و دختران، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ همچنین جنسیت به ترتیب به میزان 9/7 درصد و 6/4 درصد واریانس نیازهای ادبی - هنری و نیازهای تفریحی - ورزشی را تبیین می کند. |
کد مقاله | 46194 |
تعداد بازدید | 40 |
|