عنوان
|
چارچوبسازی رسانهای زنان ورزشکار در تصاویر خبری ورزشی (تحلیل محتوای سایتهای یورو اسپرت، ورزش سه، اسپرتینگ نیوز، گلف نیوز و تیتان اسپرت) |
تعداد صفحات
|
31 |
نویسنده
|
مسعود تقیآبادی - عطیه پیرهادی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 29 شماره 4 پیاپی 112 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
187-157 |
کلید واژه
|
ورزش ورزش زنان زنان ورزشکار اخبار ورزشی تحلیل محتوا رسانههای ورزشی المپیک المپیک 2020 توکیو عکس خبری چارچوبسازی سایت ورزشی عکس زنان عکس ورزشی یورو اسپرت ورزش سه اسپرتینگ نیوز گلف نیوز تیتان اسپرت
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر، نحوه چارچوبسازی رسانهای زنان و نژاد در عکسهای خبری ورزشی در رسانههای آنلاین ورزشی بررسی شده است. تا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا عکسهای زنان در سایتهای مختلف ورزشی، گفتمان و نشانهای خاص را مبتنی بر ایدئولوژی مردسالار و نژادی، بازتولید و چارچوبسازی میکنند یا دیدگاههای مختلف، به بازنمایی زنان با محوریت نژاد در عکسهای ورزشی خود میپردازند. برای این منظور با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند عکسهای زنان ورزشکار در المپیک سال 2020 در سایتهای یورو اسپرت، ورزش سه، اسپرتینگ نیوز، گلف نیوز و تیتان اسپرت، بررسی و در مجموع 646 عکس به روش تحلیل محتوا کدگذاری شدهاند تا با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین وبسایتهای ورزشی و موضوع عکس، نقش زنان، نژاد و نوع ورزش رابطه معنادار وجود دارد همچنین بین موضوع عکس و نقش زنان، نژاد و نقش زنان و نژاد و موضوع عکس با اطمینان 99 درصد رابطه معنادار دیده میشود. عکسهای منتشر شده حاکی از آنند که چارچوب خبری زنان در رسانههای ورزشی بهصورتی ساخته میشود که با نقشهای کلیشهای فرهنگی که بهمنظور باز شکلگیری نقشهای جنسی سنتی به کار میرود، هماهنگی دارد ضمن اینکه «ناچیزانگاری» زنان نیز در خطمشی رسانههای ورزشی در سرتاسر جهان دیده میشود.
|