عنوان | تأثیر آموزش پیش از ازدواج واقعیت محور بر نوع تصمیمگیری و خودکارآمدی ازدواج در پسران مجرد |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 6 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1401 |
محدوده صفحات | 84-75 |
کلید واژه | تصمیمگیری بوشهر (شهرستان) خودکارآمدی پیش از ازدواج دانشجویان پسر سبک تصمیمگیری آموزش پيش از ازدواج پسران مجرد نوع تصمیمگیری خودکارآمدی ازدواج آموزش پیش از ازدواج واقعیتمحور |
چکیده |
مقدمه: ازدواج موفق یک رابطه رو به رشد پویاست که در آن هر دو شریک زندگی برای رسیدن به رضایت شخصی به رشد خود ادامه می دهند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش پیش از ازدواج واقعیت محور بر نوع تصمیم گیری و خودکارآمدی ازدواج در بین پسران مجرد در شهر بوشهر انجام شد. روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل پسران مجرد و دانشجوی شهر بوشهر بود. نمونه پژوهش شامل ۳۰ نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس (۱۹۹۵) و مقیاس خودکارآمدی ازدواج دیباج و همکاران (۱۳۹۳) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که نوع تصمیم گیری بر افزایش سبک عقلایی و کاهش سبک های شهودی، وابستگی، آنی، اجتنابی و افزایش خودکارآمدی ازدواج نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری داشته است. نتیجهگیری: نتایج حاکی از تأثیر آموزش پیش از ازدواج واقعیت محور بر نوع تصمیم گیری و خودکارآمدی ازدواج پسران مجرد بود؛ و می توان از آن به عنوان یک مداخله مهم و کلیدی در حوزه مشاوره پیش از ازدواج بکار گرفته شود. همچنین، نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده متخصصان مشاوره خانواده و ازدواج قرار بگیرد. |
کد مقاله | 46169 |
تعداد بازدید | 79 |
|