عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه با سایکودرام و هیجان مدار بر مکانیزمهای دفاعی زنان مطلقه |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 6 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1401 |
محدوده صفحات | 50-39 |
کلید واژه | زنان مطلقه زنان اصفهان رویکرد هیجان مدار اصفهان مکانیسمهای دفاعی سایکودراما طلاق سبک دفاعی رشدنایافته سبک دفاعی رشديافته سبک دفاعی روان آزرده آموزش سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه |
چکیده |
مقدمه: مکانیسم های دفاعی نقش بسیار مهمی در توانایی مقابله با استرس و سازگاری زنان مطلقه دارند. بر همین اساس، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه با سایکودرام و هیجان مدار بر مکانیزم های دفاعی زنان مطلقه اجرا شد. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری زنان مطلقه در شهر اصفهان در پائیز 1400 بودند، که از میان آنها 64 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در چهار گروه (هر گروه 16 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه مکانیسم های دفاعی اندروز و همکاران (1993) برای سنجش متغیر وابسته در سه مرحله استفاده شد. سه گروه آموزشی، هر یک طی 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت ننمود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد هر سه آموزش سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه، سایکودرام و هیجان مدار به یک اندازه در کاهش مکانیسم های دفاعی رشدنایافته و روان آزرده اثربخش هستند (01/0 > p). در افزایش مکانیسم های دفاعی رشد یافته نیز فقط آموزش سایکودرام با بالاترین اثربخشی و پس از آن آموزش هیجان مدار دارای اثربخشی بودند (01/0 > p). نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی همسان آموزش سایکودرام هیجان مدار ذهن آگاهانه، سایکودرام و هیجان مدار بر کاهش مکانیسم های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده و همچنین آموزش سایکودرام به عنوان اثربخش ترین روش و سپس آموزش هیجان مدار بر ارتقاء مکانیسم های دفاعی رشد یافته، پیشنهاد می شود در مراکز مشاوره و روان درمانی، این آموزش ها برای زنان مطلقه استفاده شوند. |
کد مقاله | 46168 |
تعداد بازدید | 84 |
|