• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی جایگاه زن در جامعه سنتی رمان‌های میرال الطحاوی؛ الخباء و نقرات الظباء
تعداد صفحات 16
نویسنده الهام مریمی - احمدرضا حیدریان شهری
مشخصات نشریه  زبان و ادبیات عربی (ادبیات و علوم انسانی) - دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 29
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 50-35
کلید واژه زنان عرب  داستان‌نویسی زنان  زن در ادبیات داستانی  زن در آثار نویسندگان  ادبیات داستانی  زن در آثار داستانی  نویسندگان زن  زن در رمان‌ها  جایگاه زنان  جامعه سنتی  داستان‌نویسی معاصر  زن در جوامع سنتی  داستان‌نویسان معاصر  بازنمایی زن   ادبیات داستانی زنان  جامعه‌شناسی ادبیات  ادبیات عربی  رمان معاصر عربی  زن در ادبیات عربی  نویسندگان معاصر  میرال الطحاوی  زنان رمان‌نویس  رمان عربی  آثار ادبی  آثار ادبی زنان  رمان الخباء  داستان‌نویسی  آثار داستانی  جایگاه زن در رمان‌ها و داستان‌ها  رمان نقرات الظباء  
چکیده احساس نیاز به بازگو کردن حقایق جامعه، نویسندۀ را به خلق آثاری وا می‌دارد که بافت و درون‌مایه‌ای اجتماعی دارند. جامعه‌شناسی ادبیات با بررسی محتوای آثار ادبی و رابطه آن با فضای اجتماعی، نشان‌دهنده جهان‌بینی حاکم بر متن است؛ بنابراین بررسی فرهنگ و رفتار افراد در آثار نویسنده می‌تواند به شناخت جامعه وی منجر ‌شود که این امر، بدون تردید سنگ بنای نخست و گامی مؤثر در جهت اصلاح ارزش­ها و هنجارهای نادرست نهادینه‌شده در دل این جامعه است. از این ‌رو، بررسی جایگاه زن عرب در جامعه سنتی ترسیم شده در رمان‌های «الخباء» و «نقرات الظباء» نوشته میرال الطحاوی، با روش توصیفی تحلیلی امری ضروری می‌نماید. چنین به نظر می‌رسد که نویسنده با طرح مسئله اصلی رمان بر محوریت زنان و سیطره فرهنگ‌عامه گذشته، آشفتگی‌ها، تحقیر و خوار داشت، ظلم ­پذیری و سلطه سنت، تصویری تک‌بعدی و اغلب یک وجهی از یک زن منفعل عربی در محیطی بدوی و احیاناً حضری را به تصویر می‌کشد که تسلیم گفتمان حاکم است و اگر به‌ ندرت تمردی دارد، این تمرد به تغییر و بهبود وضعیت وی در خانواده و جامعه منجر نمی­ شود. می‎توان دریافت که زن کامل با تمام وجوه منشوری در جامعه مورد نظر نویسنده، جایگاهی ندارد و قهرمانان زن نه‌تنها تلاشی برای رهایی از قید و بند سنت ندارند، بلکه در ظلم به خود و زنان همانند خویش با گفتمان غالب همگام می­ شوند تا کورسوی امید به تحول در میان شخصیت­ های زن به خاموشی گراید.

کد مقاله 46133
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397