عنوان | فرهنگ مصرفي: هواهاي نفساني جوانان و زنان در جامعه مصرفي |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگ ارتباطات (مصوب وزارت علوم) شماره 9 |
تاریخ انتشار | بهار - 1383 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرهنگ مصرفی زن در جامعه مصرفی جامعه مصرفی |
موضوع | زن و اقتصاد / مشاركت اقتصادي زنان زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي |
چکیده |
هدف اين مقاله، بررسي نظري هواهاي نفساني زنان و جوانان در «جامعه مصرفي» است.\r\n\r\nجامعه مصرفي بخش مهمي از فرهنگ مصرفي زنان و جوانان را شكل ميدهد. آنها به منزله مصرف كنندگان مؤثر جامعه مصرفي، معناي كالاها را مشخص و برخي روندهاي مصرفي را تعيين ميكنند. اين مقاله، نخست با بررسي ويژگيهاي و پيامدهاي جامعه مصرفي، نقش و جايگاه زنان و جوانان را توصيف و تحليل ميكند. جوانان با مصرف، مقولههاي جديدي را وارد جامعه مصرفي ميكنند، فهم و قضاوت زيباشناختي خاص خود را به جامعه مصرفي تحميل ميكنند؛ با تركيب مقولهها و عناصر مصرفي از جمله خريد كردن، لباس پوشيدن و مد مفاهيم جديدي خلق ميكنند و با مصرف خود، موقعيت اجتماعي و شخصي و سبك زندگي خود را رقم ميزنند؛ ضمن آنكه به اين جامعه عشق ميورزند و در فضاهاي خريد، لذتجويانه مصرف و گردش ميكنند. در فرهنگ مصرفي، هواهاي نفساني محور حوزههاي خريد هستند و زنان، بيشتر اين فضاهاي رو به گسترش را اشغال كردهاند. |
کد مقاله | 4590 |
تعداد بازدید | 1080 |
|