عنوان | اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری بر مادران کودک آزار و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | یافته - دانشگاه علوم پزشکی لرستان شماره 3 پیاپی 93 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 11-1 |
کلید واژه | کودک آزاری خرم آباد (شهرستان) کودکان پیش دبستانی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری کیفیت زندگی رویکرد شناختی رفتاری مادران کودک آزار کیفیت زندگی کودکان |
چکیده |
مقدمه: کودک آزاری و بی توجهی نسبت به کودکان در دنیا یکی از مشکلاتی است که پیامدهای منفی زیادی بر کیفیت زندگی کودکان بجا میگذارد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی –رفتاری روی مادران کودک آزار و کیفیت زندگی کودکان بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی در مهد کودکهای شهر خرمآباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 23 کودک که نمره آزار را کسب نمودند به همراه مادرانشان در دو گروه آزمایشی (10 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) بصورت تصادفی قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش های شناختی-رفتاری را دریافت نمودند. ابزارهای استفاده شده شامل مقیاس کودک آزاری محمدخانی (1390) و کیفیت زندگی کودکان فکس (1378) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون خی دو، آزمون U من ویتنی استفاده شد و با نسخه 22 نرم افزار SPSS تحلیل گردید. یافته ها: تحلیل نتایج نشان داد که آموزش گروهی شناختی-رفتاری تأثیر معنیداری در کاهش کودک آزاری مادران داشته است (05/0 > P) و همچنین تأثیر مثبتی در ارزیابی کیفیت زندگی کودکان از دیدگاه مادران آنها داشت (05/0 > P). بحث و نتیجه گیری: در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که آموزش گروهی شناختی-رفتاری منجر به کاهش کودک آزاری از سوی مادران و بهبود کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی میشود. |
کد مقاله | 46086 |
تعداد بازدید | 91 |
|