• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقد تطبیقی زیباشناختی دو نمونه داستان کوتاه از نویسندگان زن معاصر در ایران و روسیه با محوریت نظریه بیان کالینگوود
تعداد صفحات 27
نویسنده حسین قربانپور آرانی - مریم موسوی جشوقانی - زهرا محمدی
مشخصات نشریه  پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان‌های خارجی سابق) - دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 723-697
کلید واژه داستان کوتاه  زیبایی‌شناسی  داستان  داستان‌نویسی زنان  ادبیات زنان  ادبیات داستانی  نویسندگان زن  ادبیات معاصر  ادبیات تطبیقی  داستان‌نویسی معاصر  داستانهای فارسی  نقد تطبیقی  داستان‌نویسان معاصر  داستان‌های معاصر  ادبیات داستانی زنان  داستان ایرانی  داستان زنان  ادبیات ایران  نویسندگان معاصر  بهناز علی‌پور گسکری  داستان‌نویسی  آثار داستانی  ادبیات روسیه  بیانگری  زیبایی‌شناسی فلسفی  نظریه کالینگوود  ویکتوریا توکاروا  مرکز ثقل (داستان)  زنی از جنس مس (داستان)  داستان‌های روسی  
چکیده عاطفه و بیان، معیاری ثابت و پایدار در گسترۀ دانش زیبایی‌شناسی به شمار می‌آیند. این پژوهش در چارچوب مکتب آمریکایی با نظر به آراء کالینگوود به بررسی تأثیر زیباشناختی مؤلّفه‌های بیانگری، عاطفه، ذوق، و بر هم زدن کلیشه‌ها در دو داستان کوتاه "مرکز ثقل" از ویکتوریا توکاروا و "زنی از جنس مس" از بهناز علی پور گسکری می‌پردازد. باتوجه به موتیف یکسان در دو داستان نگاه هستی شناسانۀ زنان از دو فرهنگ بررسی شده و تبیین می‌گردد که چشم اندازهای فمینیستی در زیبایی‌شناسی با عوامل مؤثّر فرهنگی‌ای مرتبط هستند که اعمال قدرت می کنند. این عوامل در جهان‌بینی شخصیت‌ها تفاوت‌هایی ایجاد می‌کنند. در نتیجه، داستان فارسی به شکل گیری اجتماعی شخصیت پرداخته است و داستان روسی، معنا داری زندگی اجتماعی را به تصویر کشیده است. هدف مطالعات تطبیقی و زیباشناختی این مقاله این است که داستان به مثابۀ هنر می‌تواند عرصه ای برای تلفیق نظریۀ بیان هنری و مؤلّفه‌های نقد زیباشناختی باشد. تطبیق دو داستان، آگاهی جدیدی در حوزۀ درک زیباشناختی مخاطب به عنوان ناظر ایجاد می‌کند.

کد مقاله 46081
تعداد بازدید 67

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397