عنوان | نقد تطبیقی زیباشناختی دو نمونه داستان کوتاه از نویسندگان زن معاصر در ایران و روسیه با محوریت نظریه بیان کالینگوود |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبانهای خارجی سابق) - دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 723-697 |
کلید واژه | داستان کوتاه زیباییشناسی داستان داستاننویسی زنان ادبیات زنان ادبیات داستانی نویسندگان زن ادبیات معاصر ادبیات تطبیقی داستاننویسی معاصر داستانهای فارسی نقد تطبیقی داستاننویسان معاصر داستانهای معاصر ادبیات داستانی زنان داستان ایرانی داستان زنان ادبیات ایران نویسندگان معاصر بهناز علیپور گسکری داستاننویسی آثار داستانی ادبیات روسیه بیانگری زیباییشناسی فلسفی نظریه کالینگوود ویکتوریا توکاروا مرکز ثقل (داستان) زنی از جنس مس (داستان) داستانهای روسی |
چکیده |
عاطفه و بیان، معیاری ثابت و پایدار در گسترۀ دانش زیباییشناسی به شمار میآیند. این پژوهش در چارچوب مکتب آمریکایی با نظر به آراء کالینگوود به بررسی تأثیر زیباشناختی مؤلّفههای بیانگری، عاطفه، ذوق، و بر هم زدن کلیشهها در دو داستان کوتاه "مرکز ثقل" از ویکتوریا توکاروا و "زنی از جنس مس" از بهناز علی پور گسکری میپردازد. باتوجه به موتیف یکسان در دو داستان نگاه هستی شناسانۀ زنان از دو فرهنگ بررسی شده و تبیین میگردد که چشم اندازهای فمینیستی در زیباییشناسی با عوامل مؤثّر فرهنگیای مرتبط هستند که اعمال قدرت می کنند. این عوامل در جهانبینی شخصیتها تفاوتهایی ایجاد میکنند. در نتیجه، داستان فارسی به شکل گیری اجتماعی شخصیت پرداخته است و داستان روسی، معنا داری زندگی اجتماعی را به تصویر کشیده است. هدف مطالعات تطبیقی و زیباشناختی این مقاله این است که داستان به مثابۀ هنر میتواند عرصه ای برای تلفیق نظریۀ بیان هنری و مؤلّفههای نقد زیباشناختی باشد. تطبیق دو داستان، آگاهی جدیدی در حوزۀ درک زیباشناختی مخاطب به عنوان ناظر ایجاد میکند. |
کد مقاله | 46081 |
تعداد بازدید | 67 |
|