• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ساختار جامع فعالیت‌های فوق برنامه ویژه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول
تعداد صفحات 20
نویسنده بی‌بی رباب رئیس منشادی - کاظم علوی لنگرودی - احمد زندوانیان نایینی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 19 شماره 4 پیاپی 57
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 80-61
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  یزد (شهرستان)  فعالیت‌های فوق برنامه  دانش‌آموزان نوجوان  دوره اول متوسطه  دانش‌آموزان متوسطه اول  
چکیده دوران نوجوانی سرشار از فرصت یادگیری صلاحیت ها و مهارت های جدید است. از آنجا که برنامه­‌های مدارس دوره متوسطه به همه جنبه­‌های رشد نمی­‌پردازند، ضرورت دارد که هر نوجوان در فعالیت های فوق­‌برنامه شرکت کند. منظور از فعالیت های فوق­‌برنامه، هر نوع فعالیت خارج از برنامه ­‌درسی رسمی است که در آن دانش‌­آموزان مشارکتی فعالانه، داوطلبانه و سازنده دارند. تنوع فعالیت های فوق ­‌برنامه به افزایش تحرک بدنی، صیانت از آسیب های فضای مجازی، کسب مهارت و تقویت آموزش های مدرسه ­ای می­ انجامد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ساختار جامع فعالیت های فوق‌ ­برنامه ویژه دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه اول با به‌­کارگیری روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- تحلیل محتوا و کمّی- توصیفی پیمایشی) در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس ناحیه یک شهر یزد انجام شده است. جامعه آماری شامل سه گروه مدیران مدارس دخترانه (28 نفر)، دانش‌­آموزان دختر (7000 نفر) و مادران (7000 نفر) بود. داده‌­های کیفی طی مصاحبه با ده مدیر مدرسه بر اساس اصل اشباع نظری و روش نمونه­‌گیری هدفمند گردآوری شد، سپس 375 دانش‌­آموز و 355 نفر از مادران به‌­روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه‌­ای انتخاب و به پرسشنامه­‌های محقق­‌ساخته پاسخ دادند. سه‌­سوسازی نتایج تحلیل محتوای داده‌­های کیفی و تحلیل واریانس رتبه‌­ای فریدمن داده­‌های کمّی نشان داد که اولویت فعالیت های فوق‌­برنامه از نظر مدیران مدارس دخترانه، دانش‌­آموزان و مادران به‌­ترتیب، فعالیت های ورزشی، فرهنگی- هنری، مهارتی- حرفه ای، با اختیار خود در منزل، آموزشی- درسی و مذهبی- معنوی است که می‌­توان آنها را مبنای طراحی و اجرای فعالیت های فوق­‌ برنامه در مدارس قرار داد.

کد مقاله 46054
تعداد بازدید 34

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397