عنوان | ساختار جامع فعالیتهای فوق برنامه ویژه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 19 شماره 4 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 80-61 |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر یزد (شهرستان) فعالیتهای فوق برنامه دانشآموزان نوجوان دوره اول متوسطه دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
دوران نوجوانی سرشار از فرصت یادگیری صلاحیت ها و مهارت های جدید است. از آنجا که برنامههای مدارس دوره متوسطه به همه جنبههای رشد نمیپردازند، ضرورت دارد که هر نوجوان در فعالیت های فوقبرنامه شرکت کند. منظور از فعالیت های فوقبرنامه، هر نوع فعالیت خارج از برنامه درسی رسمی است که در آن دانشآموزان مشارکتی فعالانه، داوطلبانه و سازنده دارند. تنوع فعالیت های فوق برنامه به افزایش تحرک بدنی، صیانت از آسیب های فضای مجازی، کسب مهارت و تقویت آموزش های مدرسه ای می انجامد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ساختار جامع فعالیت های فوق برنامه ویژه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول با بهکارگیری روش تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- تحلیل محتوا و کمّی- توصیفی پیمایشی) در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس ناحیه یک شهر یزد انجام شده است. جامعه آماری شامل سه گروه مدیران مدارس دخترانه (28 نفر)، دانشآموزان دختر (7000 نفر) و مادران (7000 نفر) بود. دادههای کیفی طی مصاحبه با ده مدیر مدرسه بر اساس اصل اشباع نظری و روش نمونهگیری هدفمند گردآوری شد، سپس 375 دانشآموز و 355 نفر از مادران بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای محققساخته پاسخ دادند. سهسوسازی نتایج تحلیل محتوای دادههای کیفی و تحلیل واریانس رتبهای فریدمن دادههای کمّی نشان داد که اولویت فعالیت های فوقبرنامه از نظر مدیران مدارس دخترانه، دانشآموزان و مادران بهترتیب، فعالیت های ورزشی، فرهنگی- هنری، مهارتی- حرفه ای، با اختیار خود در منزل، آموزشی- درسی و مذهبی- معنوی است که میتوان آنها را مبنای طراحی و اجرای فعالیت های فوق برنامه در مدارس قرار داد. |
کد مقاله | 46054 |
تعداد بازدید | 65 |
|