• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی بلوغ‌ عاطفی دانش‌آموزان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک شده
تعداد صفحات 14
نویسنده مهری رضایی - اصغر جعفری
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش سال 19 شماره 4 پیاپی 57
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 60-47
کلید واژه دختران نوجوان  فرزندپروری  حمایت اجتماعی  دانش‌آموزان دختر  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  بلوغ عاطفی  فرزندپروری مقتدرانه  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  کرج (شهرستان)  سبک فرزندپروری  سبک فرزندپروری غفلت انگارانه  دانش‌آموزان نوجوان  حمایت ادراک شده  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده بلوغ عاطفی، توانایی نوجوان در مدیریت ارضای نیازهای روانی- اجتماعی و هیجان های مثبت و منفی است. بلوغ عاطفی طی فرایند تحول روانی در دوره نوجوانی اتفاق می‌افتد. بلوغ عاطفی تحت تأثیر عوامل خانوادگی و حمایت های اجتماعی ادراک‌­شده است که نوجوان در زندگی خود تجربه می‌کند. از این رو پژوهش حاضر به‌­منظور پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی دانش‌آموزان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه، سهل­‌گیرانه و غفلت‌کننده و حمایت ‌اجتماعی ادراک‌­شده انجام شده است. روش‌ پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ آماری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال ‌تحصیلی 96-1395 در شهر کرج بودند. 196 نفر با روش نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های بلوغ‌ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1991)، شیوه‌های فرزندپروری نقاشیان (1358) و حمایت ‌اجتماعی ادراک­‌شده زیمت و همکاران (1988) را تکمیل کردند. داده‌ها از طریق رگرسیون چندمتغیری به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که شیوه‌ فرزندپروری مقتدرانه و ابعاد حمایت ‌اجتماعی ادراک‌­شده از سوی خانواده، دوستان و افراد مهم زندگی به­‌طور مستقیم و شیوه مستبدانه به‌­طور معکوس و معنادار بلوغ ‌عاطفی را پیش‌بینی‌ می‌کنند (0/01 > P). بعد افراد مهم زندگی نقشی قوی‌تر در پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی دانش‌آموزان دختر دارد. شیوه‌های فرزندپروری سهل­‌گیرانه و غفلت‌کننده نقشی معنادار در پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی ندارند. بنابراین نتیجه گرفته شد که تجربه بهنجار بلوغ ‌عاطفی در راستای شیوه فرزندپروری مقتدرانه تحول می‌یابد و ابعاد حمایت ‌اجتماعی ادراک­ شده، تسهیل‌کننده فرایند بلوغ عاطفی نوجوانان هستند. از این رو شایسته است والدین نسبت به به‌­کارگیری شیوه فرزندپروری مقتدرانه تشویق شوند و به نقش "افراد مهم زندگی" در بلوغ عاطفی نوجوانان دختر توجه کنند.

کد مقاله 46053
تعداد بازدید 56

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397