عنوان | اثربخشی برنامه حل مسئله خانواده محور بر تنظیم هیجان مادران دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 19 شماره 4 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 22-7 |
کلید واژه | اتیسم تنظیم هیجانی حل مسئله کرمانشاه مادران کودکان اتیستیک آموزش حل مسئله خانواده محور والدین کودکان با اختلال اتیسم |
چکیده |
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه حل مسئله خانواده - محور بر تنظیم هیجان مادرانِ دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم بود. این پژوهش، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون -پیگیری و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ مادران دانشآموزان دختر و پسر دارای اختلال طیف اوتیسم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 98 -1397 بود. تعداد 64 نفر از دانشآموزان دارای اختلال طیف اوتیسم در مدرسه استثنایی بشارت ویژه این دانشآموزان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 30 مادر دارای فرزند مبتلا به اوتیسم بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه حل مسئله را در ده جلسه دریافت کردند، درحالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. اطلاعات گردآوریشده از طریق آزمون آماری تحلیل مکرر با استفاده از نسخه بیست و سوم نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که برنامه حل مسئله خانواده- محور بر تنظیم هیجان آزمودنی ها تأثیر معنادار داشت و اثر این برنامه در مرحله پیگیری همچنان ماندگار بود (0/01 > P). برنامه حل مسئله خانواده- محور، تنظیم هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشیده است، بنابراین، کاربست برنامه آموزش حل مسئله خانواده- محور برای این مادران اهمیت بسیار دارد. |
کد مقاله | 46051 |
تعداد بازدید | 58 |
|