• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر احساس حقارت، هیجان‌خواهی و سبک‌های دلبستگی زنان متأهل دارای تجربه روابط فرازناشویی
تعداد صفحات 15
نویسنده حبیبه غفاری - فرزانه میکائیلی منیع - شاهد مسعودی
مشخصات نشریه  پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 76-62
کلید واژه زنان متأهل  درمان متمرکز بر هیجان  روابط فرازناشویی  هیجان خواهی  دلبستگی زنان  مشهد  سبک دلبستگی ایمن  سبک‌های دلبستگی  سبک دلبستگی اجتنابی  خیانت زناشویی  زنان مشهد  خیانت  سبک دلبستگی دوسوگرا  خیانت خانوادگی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  احساس حقارت  دلبستگی اجتنابی  
چکیده مقدمه: عوامل گوناگونی در سطوح شخصیتی و روانی مانند احساس حقارت، هیجان­ خواهی و سبک­ های دلبستگی به تفکیک و نیز در تعامل با یکدیگر بر رابطه بین زوجین اثر گذاشته و منجر به افزایش گرایش آن‌ها به سمت خیانت زناشویی می­ شوند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان هیجان­ مدار بر احساس حقارت، هیجان­ خواهی و سبک ­های دلبستگی زنان متأهل دارای تجربه روابط فرا زناشویی انجام شد.
روش­ کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری آن را کلیه زنان شهر مشهد درگیر یا دارای تجربه روابط فرازناشویی که در مراکز مشاوره پیدایش شهر مشهد دارای پرونده مشاوره­ ای بودند، تشکیل داد؛ که 40 نفر از زنان که شروط ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور (1986)، هیجان ­خواهی زاکرمن (1979) و احساس حقارت آیزنک (1988) بود. برای گروه آموزش در طی 9 جلسه درمان هیجان­ مدار ارائه شد و گروه گواه تحت هیچ­گونه مداخله ­ای قرار نگرفت. تجزیه و تحلیل داده­ ها از طریق تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیره و با استفاده از نرم افزار 22-SPSS انجام شد.
نتایج: یافته ­ها نشان داد که آموزش درمان هیجان­ مدار بر هیجان­ خواهی، احساس حقارت و بر هر سه سبک دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا مؤثر است (0/05 > , 0/001 = P).
نتیجه ­گیری: نتایج نشان­ دهنده اثربخشی درمان هیجان مدار بر احساس حقارت، هیجان­ خواهی و سبک­ های دلبستگی زنان متأهل دارای تجربه روابط فرا زناشویی بود. بنابراین درمانگران و روان­شناسان می­ توانند از این روش درمانی جهت بهبود سلامت روان­شناختی به ­ویژه کاهش احساس حقارت، هیجان ­خواهی و بهبود سبک­ های دلبستگی ایمن استفاده کنند.

کد مقاله 46035
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397