• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی و تحلیل انتساب جنین اهداشده بر اساس مکتب امامیه
تعداد صفحات 11
نویسنده محمد سلطانیه
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 154-144
کلید واژه فقه شیعه  باروری مصنوعی  فقهای شیعه  نسب  فقه امامیه  صاحب تخمک  اهداکننده اسپرم  اهداکننده تخمک  اهداکننده  اهدا گیرنده  نسب جنین اهدا شده  اهداکنندگان جنین  دیدگاه فقها  دیدگاه فقهی  جنین اهدایی  اهدای جنین  صاحب اسپرم  دریافت کنندگان جنین  
چکیده سابقه و هدف: به‌كارگيري روش ‏هاي نوين بارداري موجب طرح پرسش‌هايی در عرصه‌هاي مختلف شده و مسائل زيادي را در زمينۀ حقوق طرفين به وجود آورده است. يکي از اين مسائل بررسي نَسَب جنين اهداشده است که موضوع مهم فقهي-اجتماعي است. ازاين‌رو، هدف پژوهش حاضر فهم و تحلیل نَسَب جنين اهداشده و بررسی انتساب وی به گیرندگان اهداء، آن هم بر اساس دیدگاه فقه شيعي است.
روش کار: اين پژوهش از نوع تحليلي-کتابخانه ‏اي است. کليدواژه ‏هاي جنين، اهداء و نَسَب در روايات شيعي و عبارات فقهاي شيعه بررسي و بر اساس معيارهاي فقهي-اصولي تحليل و واکاوي دقيق شد. مؤلف مقاله تضاد منافعي گزارش نکرده است.
یافته‌ها: در استفاده از فنون نوين باروري مصنوعي هم‌زمان با توجه به حل معضل زوج ‏هاي نابارور، نحوۀ انتساب نوزاد به‌دنياآمده با اهداگيرندگان بسيار حساس است و آثار ديگر اهدای جنين مثل نفقه، ولايت، حضانت، ازدواج، محرميت و ارث در ذيل موضوع انتساب قابل حل خواهد بود. يافته‏ ها نشان داده است که بر اساس دیدگاه فقه شیعه، نَسَب واقعي فرزند به صاحب اسپرم و تخمک مي‏رسد و ادعای برخی مبنی بر اعراض صاحبان جنین از آن (به‌دلیل اهدای آن به بانک‏هاي جنين به‌صورت آشکار يا پنهان و يا اهداء به زوج نابارور) و درنتیجه نداشتن ادعاي انتساب فرزند به خود، مسموع نیست؛ چون نَسَب با اعراض نفي نمي‏شود.
نتیجه‌گیری: اگر وجود نَسَب بين پدر، مادر و نوزاد به‌صورت صحيح اثبات گردد، حقوق و تکاليفي مثل حرمت نکاح، حضانت، نگهداري و تربيت نوزاد، ولايت قهري پدر و جد پدري، نفقه (انفاق)، توارث بين طفل و پدر و مادر و خويشاوندان تحت عنوان آثار نسب به‌صورت قهری در قالب يک حق براي طرفين ايجاد مي‏گردد.

کد مقاله 46031
تعداد بازدید 58

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397