عنوان | مدلیابی علی نقش عملکرد خانواده در پیش بینی اضطراب کرونا با میانجیگری اهمال کاری تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم مراقبتی نظامی - دانشگاه علوم پزشکی ارتش سال 9 شماره 2 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 189-180 |
کلید واژه | اضطراب عملکرد خانواده اردبیل اهمال کاری تحصیلی اضطراب دانشآموزان کووید 19 دانشآموزان دوره متوسطه دوم اضطراب کرونا |
چکیده |
مقدمه: بیماری همهگیر کرونا ویروس به دلیل چالشهای مربوط به نابسامانیهای اجتماعی مانند مشکلات مالی، بار مراقبت و استرس ناشی از قرنطینه، تهدیدی جدی برای بهزیستی خانوادهها و فرزندان آنها میباشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل یابی علی نقش عملکرد خانواده در پیشبینی اضطراب کرونا با میانجیگری اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش مورد نظر توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عملکرد خانواده، اهمالکاری تحصیلی و اضطراب کرونا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و Lisrel نسخه 8.8 استفاده شد. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که اضطراب کرونا با عملکرد خانواده ارتباط منفی و با اهمالکاری تحصیلی ارتباط مثبت و معناداری دارد و اهمالکاری تحصیلی با عملکرد خانواده ارتباط منفی و معناداری دارد (00/01 > P). شاخص های برازش مدل نیز، عملکرد خانواده بر اضطراب کرونا را با میانجیگری اهمالکاری تحصیلی تأیید کرد. نتیجه گیری: از لحاظ کاربردی با توجه به نقش عملکرد خانواده و اهمالکاری تحصیلی در پیشبینی اضطراب کرونا به مشاوران و روانشناسان برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های اجتماعی و حل مساله به خانواده ها و آموزش راهبردهای یادگیری در شرایط کرونا به دانش آموزان توصیه میگردد. |
کد مقاله | 46020 |
تعداد بازدید | 81 |
|