• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش میانجی انتظارات زناشویی در رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی و طلاق عاطفی در کارکنان شبکه بهداشت و درمان
تعداد صفحات 10
نویسنده بهاره حبیبی - سارا شیرمردی - خدیجه شیرالی‌نیا - کیهان فتحی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 1048-1039
کلید واژه انتظارات زناشویی  طلاق عاطفی  نیازهای روان‌شناختی  ارضای نیازهای اساسی روانشناختی  طلاق  نیازهای بنیادین  کارمندان متأهل  ماهشهر (شهرستان)  ارضای نیاز  نیازهای بنیادین روانشناختی  کادر بهداشت و درمان  
چکیده مقدمه و هدف: گاهی زوجین در رابطه خود دچار تعارض ­هایی می­ شوند که آن­ها را به سمت طلاق هدایت می­ کند. اولین مرحله در فرآیند طلاق را طلاق عاطفی می ­دانند که بیانگر رابطه زناشویی رو به زوال است. هرچند رابطه بسیاری از متغیرها با طلاق عاطفی مشخص شده است، اما شناسایی عوامل میانجی می­ تواند مفید باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی انتظارات زناشویی در رابطه بین نیازهای اساسی روان­شناختی و طلاق عاطفی در کارکنان شبکه بهداشت و درمان است.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کارکنان متأهل شبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهشهر در سال 1401 تشکیل دادند که با روش نمونه­ گیری در دسترس 102 نفر داوطلب شرکت در پژوهش شدند. شرکت ­کنندگان به پرسشنامه استاندارد نیازهای بنیادین روان­شناختی، ایده ­آل سازی ازدواج و طلاق عاطفی پاسخ دادند. داده­ های پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد اثر مستقیم نیازهای بنیادین روان‌شناختی بر طلاق عاطفی (0/258-) و اثر مستقیم انتظارات زناشویی بر طلاق عاطفی (0/632-) معنادار است (0/001 > p ). همچنین، اثر غیرمستقیم انتظارات زناشویی (0/33-) در رابطه بین نیازهای بنیادین روان­شناختی و طلاق عاطفی معنادار بود (0/001 > p).
نتیجه­ گیری: به طور کلی می­ توان گفت که عدم ارضاء نیازهای بنیادین روان­شناختی می­ تواند منجر به شکل­ گیری انتظارات خاص در افراد متأهل شود که منجر به طلاق عاطفی گردد. بنابراین، در برنامه های آموزشی پیش از ازدواج و در زوج ­درمانی توجه به نقش انتظارات زناشویی و نیازهای بنیادین روان­شناختی زوجین می­ تواند در شناسایی و درمان مسائل زوجی حائز اهمیت باشد.

کد مقاله 46014
تعداد بازدید 43

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397