• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر تنظیم هیجان و اضطراب زنان مطلقه
تعداد صفحات 12
نویسنده فرزانه گرگیج - حسن عبدی - محبوبه طاهر
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی در حوزه سلامت شماره 4 پیاپی 22
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 112-101
کلید واژه زنان مطلقه  اضطراب  اضطراب زنان  تنظیم هیجانی  طلاق  رویکرد شناختی رفتاری  کمیته امداد امام خمینی (ره)  مددجویان کمیته امداد  آزادشهر (شهرستان)  زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)  
چکیده تحقیقات نشان داده است که اضطراب از عمده ترین آشفتگی های هیجانی طلاق می باشد؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر تنظیم هیجان و اضطراب زنان مطلقه بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه زنان مطلقه تحت پوشش کمیته امداد شهرستان آزادشهر در سال 1401 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر که ملاک های ورود به پژوهش را دارا بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان گرانفسکی و کرایج (2006) و پرسشنامه اضطراب بک (1998) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 60 دقیقه‌ای درمان شناختی رفتاری قرار گرفتند و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با استفاده از نرم افزار spss-24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که درمان شناختی رفتاری بر تنظیم هیجان و اضطراب زنان مطلقه اثربخش است (05/0 > P). به نظر می رسد که درمان شناختی رفتاری بر افزایش مهارت تنظیم هیجانی و کاهش اضطراب زنان مطلقه اثرگذار است.

کد مقاله 46012
تعداد بازدید 52

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397