• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان حمایت از سلامت روانی زنان زندانی در اسناد سازمان ملل متحد و حقوق ایران در پرتو جرم‌شناسی فمینیستی
تعداد صفحات 23
نویسنده محمدرضا احمدزاده - عباس منصورآبادی - یاسمن خواجه نوری
مشخصات نشریه  پژوهش‌های جرم‌شناختی پلیس - دانشگاه علوم انتظامی امین پیاپی 8
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 99-77
کلید واژه زنان زندانی  بزهکاری زنان  ایران  زندان زنان  زندان  سازمان ملل  نظام حقوقی ایران  سلامت روانی زنان  جرم‌شناسی فمینیستی  اسناد سازمان ملل متحد  سلامت روانی  امنیت روانی  قواعد بانکوک  
چکیده زمینه و هدف: از درون جنبش فمینیستی یک‌رشته مطالعات علمی- انتقادی سر برآورد که در میان جرم‌شناسان به «جرم‌شناسی فمینیستی» معروف شد. این رشته از جرم‌شناسی، بستر و زمینۀ مطالعه بزهکاری زنان و پیامدهای آن به‌طور ویژه را فراهم آورد. در میان موضوع‌های مختلف، وضعیت زنان زندانی به نوبه خود از اهمیت ویژه برخوردار است. نظر به اهمیت این موضوع، جامعه جهانی و به طور خاص سازمان ملل متحد اقدام به تصویب قواعد ویژه‌ای درباره این گروه از بزهکاران نمود که به «قواعد بانکوک» معروف است. در این سند ابعاد مختلف اداره زندان زنان و نحوه برخورد با آنان مورد توجه قرار گرفته است.
روش: پژوهش حاضر به صورت روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.
یافته‌ها: یکی از نیازهای اساسی زنان زندانی، تأمین سلامت روانی آنها در طول دوران اقامت در زندان و پس از خروج از زندان است. در این مقاله تلاش شده است، قواعد ناظر بر تأمین سلامتی روانی این گروه از زندانیان در اسناد سازمان ملل در تطبیق با مقررات داخلی مورد بررسی قرار گیرد.
نتایج: در اسناد مختلف سازمان ملل دربارۀ زندانیان، به ویژه قواعد بانکوک، برای حمایت از سلامت روانی زنان زندانی مجموعه از راهکارهای عملی پیش بینی شده است. این راهکارها، شامل تأمین محل نگهداری مناسب زنان زندانی، حفظ پیوندهای خانوادگی و اجتماعی و مشاوره‌های روانی، برنامه‌های درمانی و تدابیری از این دست می‌باشد. در تطبیق قواعد مقرر در این اسناد با مقررات داخلی معلوم می‌شود در مقررات داخلی نارسایی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

کد مقاله 45850
تعداد بازدید 55

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397