• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ازدواج سفید در سیاست جنایی اسلام و ایران
تعداد صفحات 20
نویسنده مهدی چگنی - آمنه رشید کرمی - محمود اکبری
مشخصات نشریه  پژوهش‌های جرم‌شناختی پلیس - دانشگاه علوم انتظامی امین پیاپی 8
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 46-27
کلید واژه ازدواج سفید  نکاح معاطاتی  سیاست جنایی  سیاست جنایی اسلام  سیاست جنایی ایران  
چکیده زمینه و هدف: ازدواج سفید پدیده‌ای نوظهور است که ریشه در فرهنگ و سبک زندگی غرب داشته که از تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و کم توجهی به نیازهای عاطفی و روحی اشخاص در جریان اقتصاد، آثار ناشی از قوانین حوزه خانواده برای زوج مانند مطالبه مهریه و توقیف اموال زوج، حبس زوج متاثر است. این پدیده در تعارض با ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و مذهبی جامعه ایرانی، مورد پذیرش عرف جامعه نیست.
روش: پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی انجام ‌شده است.
یافته‌ها: ازدواج سفید، پیوندی نامیمون است که درجایی ثبت نمی‌شود. درخصوص صحت این نوع ازدواج غالب فقهای شیعه و اهل سنت به عدم صحت و نامشروع بودن این ازدواج نظر دارند. رابطه ازدواج سفید با ازدواج معاطاتی تساوی نبوده و در برخی از مصادیق و در صورت حصول شروطی، ممکن است این دو اشتراکاتی داشته باشند که به بیان دقیق تر رابطه این دو از نظر منطقی می‌تواند عموم خصوص من وجه باشد.
نتایج: با توجه به اوامر شارع مقدس در جرائم حدی بویژه جرائم منافی عفت و محدودیت‌های شرعی تحقیق در آنها و تاکید بر پیشگیری از وقوع جرائم و لزوم تقویت و حمایت از تشکیل خانواده، در صورت فقدان موانع قطعی برای صحت نکاح، با عنایت به سیاست جنایی اسلام مجازات این اشخاص از باب جرم مستوجب حد امری مشکل بوده لیکن از باب رعایت نظم عمومی و لزوم ثبت نکاح اعم از دائم و موقت در شرایطی که قانون احصاء نموده این امر قابل مجازات است، در مواردی که طرفین یا یکی از ایشان دارای مانعی جهت نکاح باشد، با رعایت شرایط اعمال مجازات‌های حدی و تعزیری، این رفتار قابل مجازات است.

کد مقاله 45849
تعداد بازدید 66

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397