• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آسیب‌شناسی اجتماعی پدیده فرار دختران از منزل با تأکید بر آموزه‌های جرم‌شناختی (مورد مطالعه دختران فراری شهر تهران)
تعداد صفحات 19
نویسنده مریم ولی‌زاده - شهرداد دارابی - سامان عبدالهی
مشخصات نشریه  پژوهش‌های جرم‌شناختی پلیس - دانشگاه علوم انتظامی امین پیاپی 7
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 161-143
کلید واژه مسائل اجتماعی  فرار از منزل  آسیب‌های اجتماعی  فرار دختران  آسیب‌شناسی اجتماعی  فرار  تهران  مسائل خانوادگی  دختران فراری تهران  علت‌شناسی  جرم‌شناختی  
چکیده زمینه و هدف: فرار دختران از خانه یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی است که برای جامعه تهدیدی جدی محسوب می‌شود. کودک یا نوجوانی که بدون اجازه والدین یا سرپرست خانه را ترک می‌کند، کودک یا نوجوان فراری قلمداد می‌شود. بر این اساس هدف از این پژوهش آسیب‌شناسی اجتماعی پدیده فرار دختران از منزل با تاکید بر آموزه‌های جرم‌شناختی در بین دختران فراری شهر تهران است.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی و در گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد و به لحاظ روشی از نوع تحقیقات توصیفی است. در این پژوهش داده‌ها به صورت میدانی گردآوری شده‌اند. جامعه ی آماری دختران فراری شهر تهران هستند که به دلیل نامشخص بودن تعداد آنها با استفاده از فرمول حجم نمونه جامعه نامحدود تعداد 180 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و داده‌ها نیز به وسیله نرم‌افزار spss مورد آنالیز قرار گرفته‌اند.
یافته‌ها: با انجام تحلیل رگرسیونی و بررسی اثر همزمان چهار متغیر مستقل (تجربه قبلی آزار جسمی یا جنسی، سابقه جرایم خانوادگی، تجربه خشونت خانگی، تجربه درگیری نوجوان و والدین) بر روی متغیر وابسته (فرار دختران از منزل) مشخص شد که چهار متغیر مستقل فوق روی هم رفته توانسته‌اند 45 درصد از تغییرات کل فرار دختران از منزل را تبیین یا پیش‌بینی کنند.
نتایج: فرار دختران از منزل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، اما از منظر جرم‌شناسی نقش مسایل اجتماعی و خانوادگی در این زمینه بسیار پررنگ و برجسته است.

کد مقاله 45848
تعداد بازدید 65

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397