• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش الگوهای تربیتی در پیشگیری از کودک آزاری
تعداد صفحات 24
نویسنده مسلم قبادیان
مشخصات نشریه  پژوهش‌های جرم‌شناختی پلیس - دانشگاه علوم انتظامی امین پیاپی 7
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 70-47
کلید واژه فرزندپروری  کودک آزاری  سبک‌های تربیتی والدین  پیشگیری از جرم  سبک‌های تربیتی  لرستان (استان)  الگوی تربیتی  آموزش فرزندپروری  پیشگیری از کودک آزاری  
چکیده زمینه و هدف: کودکانی که مورد تجاوز و بهره­ کشی قرار می­ گیرند، در آینده نیز ممکن است با مشکلات روانشناختی متعددی مواجهه شوند. بنابراین آموزش روش­ های تربیتی درست به والدین در جهت آگاهی بخشی نسبت به هرگونه قصد و نیت می­ تواند در پیشگیری بخشی از آسیب ضروری باشد. این پژوهش با هدف نقش الگوهای تربیتی در پیشگیری از کودک آزاری انجام شد.
روش: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال استان لرستان تشکیل می­ دهند. نمونه این پژوهش 450 نفر از کودکان و نوجوانان استان لرستان بود که به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس فرزندپروری ادراک شده نسخه کودکان کرولینگ و همکاران (1997) و پرسش‌نامه کودک آزاری برنشتاین و همکاران (2003) استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نسخه 26 نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین حمایت از خودمختاری فرزند از جانب مادر، اشتغال مادر به فرزند، حمایت از خودمختاری فرزند از جانب پدر و اشتغال پدر به فرزند با ابعاد کودک­ آزاری فیزیکی، جنسی، غفلت و هیجانی رابطه منفی و معنی­ داری وجود دارد (001/0 ≥ P). همچنین نتایج ضریب رگرسیونی به شیوه گام به گام نشان داد که خودمختاری از طرف مادر، خودمختاری از جانب پدر و اشتغال مادر به فرزند 24 درصد از واریانس کودک­ آزاری را در کودکان و نوجوانان را پیش­ بینی می­ کنند.
نتایج: لزوم آگاه­ سازی والدین از کودک­ آزاری برای ممانعت و پیشگیری از آن بیش­ از پیش احساس می­ شود. در این راستا؛ نقش مراجع آموزشی از قبیل مدارس و رسانه­ ها بسیار مهم بوده و ضرورت دارد تا برنامه­ های آموزشی لازم را برای والدین و کودکان در این حیطه تدارک ببینند.

کد مقاله 45847
تعداد بازدید 75

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397