عنوان | بررسی فرایند سقط جنین در حقوق ایران و فقه امامیه با شمایی در حقوق بینالملل |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | قرآن و طب شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 108-102 |
کلید واژه | حقوق بينالملل سقط جنین انواع سقط جنین مجازات سقط جنین سقط جنین در استرالیا قانون سقط جنین در استرالیا قانون سقط جنین در ایران سقط جنین در کشورها فقه امامیه استرالیا نظام حقوقی ایران سقط جنین در فقه سقط جنین در حقوق سقط جنین در اسلام قوانین سقط جنین سقط جنین قانونی |
چکیده |
با امعان به اینکه از منظر پزشکی و اجتماعی بارداری رویدادی زیبا در زندگی تلقی می شود و برعکس سقط جنین به عنوان یک معضل اجتماعی در تمامی جوامع بشری تلقی و یک پدیده جهانی اجتناب ناپذیر و گریبانگیر کشورهای پرجمعیت می باشد و سلامت خانواده و اجتماع را با مشکلاتی مواجه می کند از سقط جنین به دلایل ادغام مسائل پزشکی، روان شناختی و جامعه شناختی، اخلاقی ـ فلسفی از مسأله صرف حقوقی و فقهی فراتر رفته است. متأسفانه مردم به دلایل فقر فرهنگی و اقتصادی اقدام به عمل غیرقانونی سقط می کنند که می تواند عواقب خطرناکی برای مادر به دنبال داشته باشد و اختلالات روان شناختی قبل و بعد از سقط جنین برای مادر بروز می کند جرم سقط جنین از جمله جرایم مخصوص زنان می باشد و بازتاب این معضل اجتماعی بر دیدگاه های جرم شناسان و حقوق دانان مؤثر بوده است. از منظر فقهی اسقاط جنین قبل و بعد از حلول روح مورد مداقه قرار می گیرد و اصولاً در جوامع بشری برای حفظ حیات مادر به دلیل نقش نگهداری از اطفال دیگر و مراقبت از شوهر و نهایتاً حفظ ارکان خانواده به عنوان (اقل الضررین و ترجیح بلامرجح و اضطرار) توجیه می شود. امروز در بین کشورهای جهان تنها بیست و شش کشور از جمله بریتانیا، ژاپن، چین، فرانسه، روسیه و آلمان (که عمدتاً از سال 1948 به بعد با تصویب قوانین خود) سقط را مطلقاً جایز و قانونی می دانند و در کشور استرالیا سقط جنین جرم و مستوجب مجازات می باشد. اصولاً از طریق مجازات نمی توان در جهت جلوگیری یا کاهش جرم اقدام مؤثری انجام داد، چرا که این عمل اکثراً با رضایت اولیاء قانونی جنین، از طرق پزشک یا افراد دیگر به صورت کاملاً مخفیانه صورت می پذیرد و رقم سیاه بزهکاری آن بالاست. |
کد مقاله | 45838 |
تعداد بازدید | 60 |
|