عنوان | بررسی کیفی نقش تعاملهای خانوادگی در شکلگیری تابآوری دانشآموزان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 11 شماره 10 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | دى - 1401 |
محدوده صفحات | 24-13 |
کلید واژه | روابط خانوادگی سبزوار (شهرستان) مطالعه کیفی تابآوری دانشآموزان پسر دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش تعاملهای خانوادگی در شکلگیری تابآوری دانش آموزان، به شیوه کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400 بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش، بر مبنای منطق نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. یافتههای حاصل از مصاحبهی نیمه ساختاریافته با 12 دانشآموز به اشباع نظری رسید و تجزیه و تحلیل یافتهها با روش کلایزی انجام گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه در زمینه نقش تعاملهای خانوادگی در شکلگیری تابآوری دانش آموزان، منجر به شناسایی 58 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تحت عنوان «تعاملهای کلامی مؤثر»، «تعاملهای هیجانی مؤثر»، «شیوههای کارآمد مدیریتی خانواده»، «شبکههای ارتباطی مؤثر»، «پرورش مهارتهای زندگی توسط والدین» و «تعاملهای فرهنگی- معنوی خانواده» گردید. نتایج حاصل از این پژوهش ضمن افزایش بینش نسبت به نقش تعاملهای خانواده در شکلگیری تابآوری دانش آموزان، زمینه کافی برای تدوین برنامههای آموزشی و کاربردی را با هدف افزایش تابآوری دانش آموزان فراهم میآورد. |
کد مقاله | 45823 |
تعداد بازدید | 29 |
|