عنوان
|
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر نشخوار فکری و دلزدگی زناشویی در معلمان زن در ایام قرنطینه کرونا |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
ساناز قهاری - سعیده بزازیان - سیما قدرتی |
مشخصات نشریه
|
رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 11 شماره 8 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار
|
آبان - 1401 |
محدوده صفحات
|
130-121 |
کلید واژه
|
دلزدگی زناشویی معلمان زن اسلامشهر (تهران) نشخوار فکری رویکرد شناختی رفتاری نشخوار ذهنی کووید 19 ایام قرنطینه
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر نشخوار فکری و دلزدگی زناشویی در معلمان زن در ایام قرنطینه کرونا بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان زن در اسلامشهر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنها به شیوه در دسترس 50 شرکتکننده انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گواه (25 نفر) گمارش شدند. برنامه آموزشی شناختی-رفتاری به مدت 12 جلسه، در هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. پژوهش شامل پرسشنامه نشخوار ذهنی (RRS) نولن- هوکسما (1991) و مقیاس دلزدگی زناشویی (CBM) پاینز (1996) بود. درنهایت برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرمافزار spss26 استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشخوار فکری، در سطح معناداری (001/0 < P) تفاوت معناداری وجود دارد و مجذور اتا نشان داد که 1/41 درصد از واریانس نشخوار فکری، ناشی از شرایط آزمایشی (درمان شناختی-رفتاری) است و همچنین بین دو گروه آزمایش و گواه در متغیر دلزدگی زناشویی، در سطح معناداری (001/0 < P) تفاوت معنادار وجود دارد و مجذور اتا نشان داد که 8/39 درصد از واریانس دلزدگی زناشویی، ناشی از شرایط آزمایشی (درمان شناختی-رفتاری) است. نتایج بیانگر آن بود که درمان شناختی رفتاری در کاهش نشخوار فکری و کاهش دلزدگی زناشویی در بین معلمان زن در دوران پاندمی کرونا تأثیر قابل ملاحظه ای دارد.
|