• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روابط ساختاری کمال‌گرایی با رضایت زناشویی: نقش واسطه‌ای انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و باورهای فراشناختی
تعداد صفحات 12
نویسنده فاطمه سادات رایگانی - علی عیسی زادگان - شیرین زینالی
مشخصات نشریه  رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 11 شماره 7 پیاپی 76
تاریخ انتشار مهر - 1401
محدوده صفحات 78-67
کلید واژه رضایت زناشویی  کمال گرایی  کمال گرایی مثبت  کمال گرایی منفی  روابط ساختاری  باورهای فراشناختی  انعطاف‌پذیری روان‌شناختی  نازک (شهرستان)  
چکیده این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری کمال ­گرایی با رضایت زناشویی: نقش واسطه ­ای انعطاف پذیری روان­ شناختی و باورهای فراشناختی انجام گردید. طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه­ افراد متأهل شهر نازک در سال 1400 بودند. 270 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس برای این پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کمال‌گرایی (PI، هیل و همکاران، 2004)، انعطاف­ پذیری روان­شناختی (AAQ-II، بوند و همکاران، 2011)، باورهای فراشناخت (MCQ، هاتون و ولز، 2004) و رضایت ­زناشویی انریچ (EMS، اولسون، 1999) بودند. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. شاخص­ های برازش نشان­ دهنده­ برازش مطلوب داده­ ها با مدل اصلاح شده بود. کمال‌گرایی مثبت و کمال‌گرایی منفی بر روی رضایت­ زناشویی اثر غیرمستقیم داشتند (۰01/۰ p ‹ ) و از آنجایی که این اثرات از طریق متغیرهای انعطاف­ پذیری روان­شناختی و باورهای فراشناختی برآورد شدند، لذا نقش واسطه آن­ها در روابط بین کمال‌گرایی منفی و مثبت با رضایت­ زناشویی تأیید شد (۰01/۰ p ‹ ). از یافته­ های فوق می­ توان نتیجه گرفت که از آنجا که رضایت زناشویی از متغیرهای کمال‌گرایی، باورها­ی فراشناختی و انعطاف­ پذیری روان­ شناختی تأثیر می­ پذیرد، بنابراین در روان­ درمانی زوجین باید به این متغیرها نیز توجه نمود.

کد مقاله 45808
تعداد بازدید 32

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397