عنوان | مطالعه تجارب زیسته معلمان زن دارای رضایت شغلی در زمینه حل موفقیت آمیز تعارض کار خانواده |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 309-293 |
کلید واژه | زنان شاغل اشتغال زنان رضایت شغلی رضایت شغلی زنان تجربه زنان تجربه زیسته تعارض کار خانواده تهران حل تعارض معلمان زن زنان شاغل شهر تهران زنان شهر تهران مهاباد (شهرستان) زنان متأهل شاغل پیرانشهر (شهرستان) معلمان زن متأهل |
چکیده |
هدف این پژوهش مطالعۀ تجارب زیستۀ معلمان زن دارای رضایت شغلی در حل موفقیتآمیز تعارض کار-خانواده بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی با هدف بنیادی استفاده شد. جامعۀ مورد مطالعه، معلمان زن شاغل دارای رضایت شغلی مدارس دولتی و غیردولتی تهران، مهاباد و پیرانشهر در سال 1400-1399 بودند که 10 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی از میان آنها انتخاب شدند. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت. برای غربالکردن معلمان زن دارای رضایت شغلی، از پرسشنامۀ رضایت شغلی (JSQ) استفاده شد. ابزار مطالعۀ حل موفقیت آمیز تعارض کار-خانواده مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. دادههای مصاحبهها بهکمک روش هفت مرحلهای کلایزی به صورت دستی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مشخصکرد عوامل زیر در پیشروی زنان شاغل دارای رضایت شغلی بهسوی حل موفقیتآمیز تعارض کار-خانواده تأثیرگذار هستند: هویت شغلی مستحکم و پویا، مهارتهای انطباقی و سازگاری، مرزبندی روشن، مهارتهای مذاکره، بسترسازی و مهارتهای جلب رضایت همسر، بهرهمندی از حمایت و مسئولیتپذیری همسر، جستوجو و پذیرش حمایت خانواده و خارج از خانواده و آرامش محیط کار. نتیجه اینکه ادراک از هویت مستحکم و پویا و همچنین انعطافپذیری روانشناختی دو تجربۀ مهم زنان دارای رضایت شغلی در حل موفقیتآمیز تعارض کار-خانواده است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت در آموزشهای ضمن خدمت برای افزایش رضایت شغلی زنان شاغل میتوان دورههایی با هدف توانمندسازی و ارتقای انعطافپذیری روانشناختی آنان برگزار کرد. |
کد مقاله | 45800 |
تعداد بازدید | 83 |
|