• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی بسته تعدیل کمال گرایی نسبت به همسر با رویکرد شناختی رفتاری با تأکید بر منابع اسلامی
تعداد صفحات 26
نویسنده مجتبی فرهوش - محمدرضا جهانگیرزاده قمی - محمد فرهوش
مشخصات نشریه  فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 54
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 60-35
کلید واژه کمال گرایی  آموزه‌های اسلامی  بسته آموزشی  منابع اسلامی  منابع روان‌شناسی  رویکرد شناختی رفتاری  آموزش شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی  رویکرد شناختی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی  تعدیل کمال‌گرایی  کمال‌گرایی نسبت به همسر  
چکیده کمال‌گرایی نسبت به همسر با انتظارات و توقعات بسیار بالا از همسر همراه است و زمینه ساز تعارض و نارضایتی در خانواده است. هدف پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی تعدیل کمال‌گرایی نسبت به همسر با رویکرد شناختی رفتاری اسلامی بود.
در این پژوهش، از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا به منظور یافتن مولفه‌ها و تکنیک‌ها و ساخت بسته آموزشی، داده‌های مرتبط از آموزه‌های اسلامی و متون روان‌شناسی جمع آوری شد و با روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد نظریه زمینه‌ای تحلیل شد. ‌سپس به منظور ارزیابی روایی محتوا،‌ نظرات 12 کارشناس درباره اهداف، تکنیک‌ها و تکالیف خانگی ملاحظه شد. پس از حذف و اصلاح برخی آیتم‌ها بر اساس نظرات کارشناسان، بسته نهایی تعدیل کمال‌گرایی افراطی نسبت به همسر ارائه شد.
یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که بسته آموزشی تعدیل کمال‌گرایی نسبت به همسر با رویکرد شناختی رفتاری اسلامی، شامل چهارده جلسه، نود دقیقه‌ای است که شامل 1) ایجاد رابطه درمانی و ارزیابی، 2) کاهش خودمحوری، 3) کاهش انتظارات بالا از همسر، 4) کاهش سلطه‌جویی نسبت به همسر، 5) افزایش تمایزیافتگی نسبت به همسر، 6) افزایش انعطاف‌پذیری، 7) تقویت بخشش، 8) تقویت توجه به افکار و احساسات همسر، 9) بهبود رابطه با خانواده همسر، 10) مثبت-نگری نسبت به همسر، 11) اصلاح تحریف‌های شناختی نسبت به همسر، 12) کاهش حساسیت عاطفی و زودرنجی، 13) کاهش حساسیت افراطی به جزئیات، 14) کاهش مشکلات کاری و اجتماعی و جمع بندی جلسات می باشد.
بسته آموزشی تعدیل کمال‌گرایی نسبت به همسر با رویکرد شناختی-رفتاری با تاکید بر منابع اسلامی، دارای ابعاد مثبت معنوی و روانشناختی است و با بسته آموزشی تعدیل کمالگرایی فردی متفاوت است.

کد مقاله 45773
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397