عنوان | اثربخشی مداخله شناختی رفتاری مبتنی بر آموزههای اسلام بر اهمالکاری و کمالگرایی دانشجویان دختر |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی و دین (مصوب حوزوی) سال 15 شماره 2 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 146-133 |
کلید واژه | دانشجویان دختر کمال گرایی آموزههای اسلامی آموزش گروهی شناختی رفتاری مذهبی دانشجویان دانشگاه پیام نور رویکرد شناختی رفتاری اهمال کاری دانشگاه پیام نور رامشیر (شهرستان) آموزش شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی فرایند روانشناختی گروه درمانی شناختی رفتاری مذهب محور درمان شناختی رفتاری مذهبی دانشگاه پیام نور رامشیر |
چکیده |
مداخلات شناختي ـ رفتاري مذهبمحور تأثير معناداري بر فرايندهاي روانشناختي دارد. هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي مداخله شناختي ـ رفتاري مبتني بر آموزههاي اسلام بر اهمالکاري و کمالگرايي دانشجويان دختر است. اين پژوهش به صورت نيمهتجربي با پيشآزمون، پسآزمون و گروه گواه طرح شده است. جامعه آماري اين پژوهش تمام دانشجويان دختر مشغول به تحصيل در دانشگاه «پيام نور» شهر رامشير هستند که از ميان آن ها به شيوه «تصادفي چندمرحلهاي» 20 تن از افرادي که در آزمون اهمالکاري يک انحراف معيار پايينتر از ميانگين و در آزمون کمالگرايي يک انحراف معيار بالاتر از ميانگين داشتند، انتخاب شدند و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش و کنترل تقسيم گرديدند. ابزارهاي پژوهش شامل «مقياس اهمالکاري» تاکمن و «مقياس کمالگرايي» اهواز بود. گروه آزمايش ده جلسه 90 دقيقهاي مداخله شناختي ـ رفتاري مبتني بر آموزههاي اسلامي دريافت کردند، اما گروه کنترل مداخلهاي دريافت نکردند. نتايج حاصل نشان داد بين دو گروه آزمايش و کنترل از لحاظ متغير اهمالکاري و کمالگرايي تفاوت معناداري وجود دارد (001/0 > p). ميزان کمالگرايي و اهمالکاري در گروه آزمايش نسبت به پيشآزمون و گروه کنترل بهطور معناداري کاهش يافت. بنابراين ميتوان نتيجه گرفت: مداخله شناختي ـ رفتاري مبتني بر آموزههاي اسلام بر کاهش اهمالکاري و کمالگرايي دانشجويان دختر مؤثر بوده است. |
کد مقاله | 45764 |
تعداد بازدید | 73 |
|