عنوان | اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی و دین (مصوب حوزوی) سال 15 شماره 2 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 90-69 |
کلید واژه | عملکرد خانواده سبزوار (شهرستان) صمیمیت زناشویی باورهای ارتباطی آموزش یکپارچهنگر توحیدی |
چکیده |
هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي «آموزش يکپارچهنگر توحيدي» بر صميميت زناشويي، باورهاي ارتباطي و عملکرد خانواده است. روش اين پژوهش «نيمهآزمايشي» با طرح پيشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه و پيگيري سه ماهه بوده است. جامعه آماري مطالعه والدين دانشآموزان يکي از مدارس پسرانه دوره ابتدايي در سال تحصيلي 96ـ97 شهر سبزوار بود که با استفاده از روش «نمونهگيري در دسترس» تعداد سي تن انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (15 تن) و کنترل (15 تن) قرار گرفتند. براي گروه آزمايش هشت جلسه گروهدرماني 90 دقيقهاي به شيوه «يکپارچهنگري توحيدي» برگزار شد، ولي براي گروه کنترل هيچ مداخلهاي صورت نگرفت. ابزار پژوهش سه مقياس «صميميت زناشويي» «باورهاي ارتباطي» و «عملکرد خانواده» بود که در جلسات پيشآزمون و پسآزمون و پيگيري در دو گروه اجرا شد. بهمنظور تجزيه و تحليل دادهها، از تحليل واريانس با اندازهگيري مكرر و آزمون «بنفروني» استفاده گرديد. نتايج نشان داد «آموزش يکپارچهنگر توحيدي» موجب بهبود صميميت زناشويي، باورهاي ارتباطي و عملکرد خانواده گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل شد (0005/0 > P). بنابراين، ميتوان از «آموزش يکپارچهنگر توحيدي» براي ارتقاي صميميت زناشويي، باورهاي ارتباطي و عملکرد خانواده استفاده نمود. |
کد مقاله | 45762 |
تعداد بازدید | 51 |
|