عنوان | اثربخشی آموزش شیوه فرزندپروری سلیگمن بر گرایش به کودک آزاری و خودکارآمدی والدگری در مادران دارای سابقه کودک آزاری |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 63 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 31-17 |
کلید واژه | فرزندپروری کودک آزاری اصفهان خودکارآمدی سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری خودکارآمدی مادر مادران کودک آزار خودکارآمدی والدگری سبک فرزندپروری سلیگمن گرایش به کودک آزاری |
چکیده |
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شیوه فرزندپروری سلیگمن بر گرایش به کودکآزاری و خودکارآمدی والدگری در مادران دارای سابقه کودکآزاری در شهر اصفهان انجام شد. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین مراجعین مراکز اورژانس اجتماعی در سال 1399 به روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر از مادران دارای سابقه کودکآزاری که علاقمند به همکاری بودند انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای هر دو گروه پرسشنامههای گرایش به کودکآزاری (شمایی زاده و یوسفی، 1397) و خودکارآمدی والدگری (دومکا، 1996) را در مراحل پیشآزمون پسآزمون و پیگیری پاسخ دادند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش سبک فرزندپروری سلیگمن را به صورت دو بار در هفته و به مدت چهار هفته دریافت نمودند، گروه کنترل در این مدت هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. پس از اجرای آموزش مذکور پس از دو ماه هر دو گروه مورد پیگیری قرار گرفته و پرسشنامه های مورد پژوهش را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس اندازههای تکراری) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس اندازههای تکراری نشان داد که آموزش سبک فرزندپروری سلیگمن به طور کلی باعث کاهش گرایش به کودکآزاری و نیز افزایش خودکارآمدی مادران دارای سابقه کودکآزاری میشود (05/0 P < ). نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان گفت یکی از روشهای موثر برای کاهش گرایش به کودکآزاری و بهبود خودکارآمدی مادران دارای سابقه کودکآزاری میتواند آموزش سبک فرزندپروری سلیگمن باشد. |
کد مقاله | 45747 |
تعداد بازدید | 116 |
|