عنوان | رابطه انعطافپذیری خانواده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطهگری نظمجویی شناختی هیجان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 30-17 |
کلید واژه | انعطافپذیری خانواده دانشآموزان دبیرستانی نظمجویی شناختی هيجان سرزندگی تحصیلی ماهشهر (شهرستان) نظمجویی هیجانی |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انعطافپذیری خانواده و سرزندگی تحصیلی با میانجیگری نظم جویی شناختی هیجان در دانش آموزان مقطع متوسطه ماهشهر بود. روش: جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه مدارس دولتی شهرستان ماهشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها تعداد 372 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و پرسشنامه انعطافپذیری خانواده شاکری (1382) بود. برای تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی از نرمافزار SPSS نسخه 26 و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش با روش تحلیل مسیر از نرمافزار AMOS نسخه 26 استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. انعطاف پذیری خانواده دارای اثر مستقیم و مثبت بر سرزندگی تحصیلی و نظم جویی شناختی هیجان دارای اثر مستقیم و مثبت سرزندگی تحصیلی بود. همچنین، انعطافپذیری خانواده از طریق میانجیگری نظم جویی شناختی هیجان بر سرزندگی تحصیلی اثر مثبت غیرمستقیم دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان باید به انعطاف پذیری خانواده و نظمجوییشناختی هیجان آنها توجه کافی به عمل آید. |
کد مقاله | 45737 |
تعداد بازدید | 107 |
|