• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فقهی ادله عدم تحریک جنسی کودکان به مثابه قاعده فقهی
تعداد صفحات 31
نویسنده محمد الکویتی - جواد ابراهیمی
مشخصات نشریه  مطالعات فقه تربیتی (راه تربیت سابق) - جامعه المصطفی العالمیه سال 9 پیاپی 17
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 277-247
کلید واژه حکم فقهی  تربیت جنسی  تحریکات جنسی  بررسی فقهی  قواعد فقهی  استیذان  بوسیدن  بوسیدن کودک  جداسازی بستر خواب  عدم تحریک جنسی کودکان  
چکیده تربیت انسان‌ها یکی از پیچیده‌ترین مهارت‌های مهم در رساندن بشر به کمال است که عالمان تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف بدان پرداخته‌اند. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ساحات تربیتی، ساحت تربیت جنسی است. قواعد کلی فقهی که مستفاد از آیات و روایات بوده و قابلیت تطبیق بر موضوعات تربیتی دارد، می‌تواند بیانگر راهبرد مورد نیاز در تربیت جنسی باشد. ازاین‌رو مقاله پیش‌ رو در جهت تعامل میان فقه و تربیت جنسی، درصدد ارائه یک قاعده فقهی است.
محقق در این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان از ادله معتبر فقهی، قاعده عدم تحریک جنسی را برای کودکان استفاده نمود؟
در نوشتار حاضر برخی ادله قاعده مذکور با تکیه بر روش‌شناسی اجتهادی بررسی می‌گردد. به نظر می‌رسد بتوان از خلال بررسی سندی و دلالی ادله منع آمیزش جنسی در برابر کودکان، ادله استیذان، ادله ضرورت جداسازی بستر خواب کودکان ده‌ساله، ادله ضرورت پوشاندن عورت میان والد و ولد، ادله ممنوعیت مباشرت نمودن با عورت کودک و نیز ادله ممنوعیت نشاندن و بوسیدن دختر شش‌ساله نامحرم، قاعده عدم تحریک جنسی کودکان را اصطیاد نمود.
طبق قاعده مذکور، والدین و عاملین امر تربیت، در کلیه اقدامات تربیتی خود که در مقابل دیدگان کودکان و متربیان صورت می‌پذیرد، حرام است به‌گونه‌ای رفتار نمایند که زمینه تحریکات جنسی در متربیان فراهم گردد.

کد مقاله 45734
تعداد بازدید 37

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397