عنوان | اثربخشی آموزش ذهنیسازی بر ظرفیت ذهنیسازی و رضایت زناشویی در متأهلین ایرانی ناراضی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 3 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1401 |
محدوده صفحات | 70-51 |
کلید واژه | رضایت زناشویی رضایت زناشویی زوجین دانشجویان متأهل نارضایتی زناشویی افراد متأهل دانشگاه تربیت مدرس زوجین نارضایتمند ذهنی سازی آموزش مبتنی بر ذهنی سازی ظرفیت ذهنی سازی |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر ذهنی سازی بر ارتقاء ظرفیت ذهنی سازی و رضایت زناشویی در افراد متاهل ناراضی ایرانی بود. روش: پژوهش حاضر در چارچوب طرح های آزمایشی تک موردی قرار می گیرد. شرکت کنندگان در این مطالعه ۳ فرد متاهل و دانشجو دانشگاه تربیت مدرس بودند. هر سه شرکت کننده دوره آموزش مبتنی بر ذهنی سازی را در طول ۱۲ جلسه ۱ساعت و ۳۰دقیقه ای سپری کردند. هر یک از شرکت کننده ها ۹ مرتبه (سه مرتبه خط پایه، پنج مرتبه طی آموزش و یک دوره پیگیری یک ماهه) به وسیله مقیاس های ذهنی سازی، رضایت زناشویی و کارکرد تاملی ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل دیداری درون و برون موقعیتی داده ها استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش مبتنی بر ذهنی سازی بر ارتقاء ظرفیت ذهنی سازی با ضریب تاثیر ۳۶/۰ و سطح معناداری (۰۵/۰ P < ) و بر رضایت زناشویی با ضریب تاثیر ۸۵/۰ و سطح معناداری (۰۵/۰ P < ) موثر است. بحث و نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت بسیاری از تعارض های ارتباطی زوجین، ناشی از نقص در ظرفیت ذهنی سازی و هشیارسازی زوجین در جریان آموزش در کاهش این تعارض ها بسیار موثر است. نتایج پژوهش حاضر بر استفاده از آموزش های روانشناختی ذهنی سازی در الگوهای ارتباطی متاهلین ناراضی ایرانی تاکید دارد. |
کد مقاله | 45719 |
تعداد بازدید | 46 |
|