عنوان
|
بررسی نقش میانجی گری خودشفقت ورزی در ارتباط جو خانواده و مدرسه با پیوند با مدرسه مورد مطالعه: دانشآموزان دوره متوسطه اول |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
علیرضا مرآتی - عزتالله قدم پور - حسنعلی ویس کرمی |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 23 شماره 4 پیاپی 90 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
122-109 |
کلید واژه
|
دانشآموزان دبیرستانی جو مدرسه جو خانواده کنگاور (شهرستان) شفقت خود پیوند با مدرسه دانشآموزان متوسطه اول
|
چکیده
|
در دنیای مبتنی بر دانش و اطلاعات امروز، رابطه دانشآموز و مدرسه به عنوان مهمترین نهاد دخیل در آموزش، بسیار مورد توجه میباشد. متغیرهای زیادی در این ارتباط دخیل بوده و آن را تحت تأثیر قرار میدهند. در همین راستا این پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر جو خانواده و جو مدرسه بر پیوند با مدرسه با میانجیگری نقش خودشفقت ورزی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر کنگاور به تعداد 3600 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به این منظور تعداد 520 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران، جو مدرسه لی و همکاران، جو خانواده هیلبرن و خودشفقتورزی نف را به صورت الکترونیکی تکمیل کردند. پس از گردآوری داده ها، مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون مدل پیشنهادی و فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که جو مدرسه و جو خانواده با خود شفقت ورزی و پیوند با مدرسه رابطه معنیدار و مثبت دارد. همچنین جو خانواده و جو مدرسه از طریق خود شفقتورزی بر پیوند با مدرسه اثرگذار است. یافتهها نشان میدهد با توجه داشتن به متغیرهای جو خانواده، جو مدرسه و خودشفقتورزی، میتوان افزایش پیوند با مدرسه در دانشآموزان را انتظار داشت.
|