• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس ادراک حمایت اجتماعی در دوره گذار به دبیرستان با نقش واسطه‌ای ادراک خودارزشمندی و بهزیستی ذهنی و نقش تعدیل کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی اقتصادی
تعداد صفحات 14
نویسنده سوده دوایی - پروین کدیور - مهدی عربزاده - هادی کرامتی
مشخصات نشریه  تازه‌های علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 96
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 87-74
کلید واژه حمایت اجتماعی  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  تهران  بهزیستی ذهنی  درگیری تحصیلی  خودارزشمندی  ادراک حمایت  دوره گذار  احساس خودارزشمندی  حمایت ادراک شده  حمایت از والدین  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  ابعاد درگیری تحصیلی  ادراک خودارزشمندی  دوره‌های گذار تحصیلی  حمایت ادراک شده از والدین  حمایت ادراک شده از معلمان  حمایت ادراک شده از همسالان  
چکیده مقدمه: دوره‌­های گذار تحصیلی، دوره­‌هایی هنجاری و چالش­‌برانگیز در رشد محسوب می­‌شوند که می­‌توانند به عنوان نقاط عطفی در مسیر تحصیلی عمل کرده و با ایجاد تغییراتی در سطح شناختی، عملکردهای تحصیلی دانش­‌آموزان را تحت تاثیر قرار دهند. مطالعه حاضر با تکیه بر مدل نظام خویشتن در رشد انگیزش، به بررسی اثرات حمایت ادراک شده از سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) بر احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و ابعاد درگیری تحصیلی با نقش تعدیل­‌کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی_اقتصادی پرداخت.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع معادلات ساختاری بود. در این راستا 578 دانش‌آموز (271 ‌پسر و 307 ‌دختر) واقع در دوره‌ گذار تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران با استفاده از روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس­‌های ادراک حمایت (2015)، پرسشنامه چهار عاملی درگیری تحصیلی (2011)، مقیاس خودارزشمندی (1965)، مقیاس شناختی بهزیستی ‌ذهنی (1984) و مقیاس هیجانی بهزیستی ‌ذهنی (1988) را تکمیل کردند. داده­‌ها با استفاده از روش مدل­‌یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که اولا ادراک حمایت به وسیله هر سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) به طور مثبت پیش­بینی­‌کننده احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان است. ثانیا با بررسی مدل نظری مشخص شد که اثر غیرمستقیم و معنادار ادراک حمایت بر ابعاد درگیری تحصیلی به وسیله هر دو متغیر بهزیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی واسطه­‌گری می­‌گردد. نتایج رگرسیون سلسله­‌مراتبی نشان داد که جنسیت دارای نقش تعدیل­‌کنندگی و جایگاه اجتماعی اقتصادی فاقد این نقش بود.
نتیجه­‌گیری: این پژوهش بر اهمیت هدف قرار دادن هر سه عامل اجتماعی در مداخلات چند سطحی با هدف ارتقاء درگیری تحصیلی، بهزیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی دانش‌آموزان این دوره از انتقال تاکید می‌کند.

کد مقاله 45707
تعداد بازدید 43

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397