• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان توانمندسازی زنان دانش آموخته صنایع دستی در مدیریت طراحی، تولید و عرضه محصولات (با رویکرد توسعه اقتصادی)
تعداد صفحات 8
نویسنده ناهید رحمانپور
مشخصات نشریه  هنرهای صناعی اسلامی سال 4 شماره 1 پیاپی 4
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
محدوده صفحات 120-113
کلید واژه توسعه اقتصادی  توانمندسازی زنان  دانش‌آموختگان  توانمندسازی  صنایع دستی  زنان دانش‌آموخته  فارغ‌‌ التحصیلان دانشگاه  هنرهای دستی  مدیریت طراحی و تولید  عرضه محصولات  
چکیده صنایع‌ دستی هنر-صنعتی است که زنان همواره در روند طراحی و تولید آن نقش به سزایی داشته و بخش قابل‌ توجه ای از فعالان این عرصه را تشکیل می‌دهند. اگر چه یکی از نشانه های توسعه یافتگی حضور اجتماعی زنان است و چندین دهه است که رشته صنایع‌ دستی در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود و بخش عمده‌ای از این دانش‌آموختگان زنان می باشند، با این وجود می بایست بر اهمیت کیفیت حضور آنان نسبت به کمیت آن در جهت توسعه یافتگی تاکید نمود. محصولات صنایع‌ دستی نیز علاوه بر ارزش کاربردی، هویت ملی و فرهنگی ملت‌ها را شکل می‌دهد و با وجود ویژگی‌های چون ارزش‌ افزوده بالا و وابستگی اندک به منابع خارجی می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی که زیربنای توسعه‌های فرهنگی و اجتماعی است را ایفا نماید. افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی از یک‌سو و ظهور ابزارهای ارتباطی مجازی از سوی دیگر بازارهای تولید و عرضه صنایع‌ دستی را دچار دگرگونی ساخته است. این تغییر و تحولات سبب شده است هنرمند-صنعتگر این فرصت را کسب نماید که گستره فعالیت و ارتباط خود را از محدوده‌های بومی به بازارهای جهانی گسترش دهد. از این روی پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال می‌ باشد که با وجود تغییر ماهیت بازار و سبک زندگی افراد جامعه و گسترش عرصه رقابت داخلی و خارجی، چه راهکارهایی را می‌توان جهت توانمندسازی دانش‌آموختگان در مدیریت طراحی، تولید و عرضه محصولات به منظور توسعه اقتصادی ارائه داد. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد با توجه به کوچک و یا متوسط بودن کسب‌وکارهای راه‌اندازی شده توسط دانش‌آموختگان (small business) کسب دانش و مهارت‌های نوین مدیریتی در کنار آموزش‌های تخصصی هنر تأثیر معناداری بر افزایش توانایی دانش‌آموختگان در رقابت و حضور موفق در سه حوزه طراحی، تولید و عرضه آثار و محصولات صنایع‌ دستی دارد؛ و فرضیه پژوهش را مبنی بر تاثیرگذار بودن علم مدیریت به عنوان ابزار کمکی بر میزان موفقیت صنایع دستی به عنوان رشته محوری و مبنایی و توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاهی آن در سه حوزه طراحی، تولید و عرضه را تایید می نماید.

کد مقاله 45679
تعداد بازدید 46

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397