عنوان | توانمندسازی زنان دانش آموخته صنایع دستی در مدیریت طراحی، تولید و عرضه محصولات (با رویکرد توسعه اقتصادی) |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | هنرهای صناعی اسلامی سال 4 شماره 1 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 120-113 |
کلید واژه | توسعه اقتصادی توانمندسازی زنان دانشآموختگان توانمندسازی صنایع دستی زنان دانشآموخته فارغ التحصیلان دانشگاه هنرهای دستی مدیریت طراحی و تولید عرضه محصولات |
چکیده |
صنایع دستی هنر-صنعتی است که زنان همواره در روند طراحی و تولید آن نقش به سزایی داشته و بخش قابل توجه ای از فعالان این عرصه را تشکیل میدهند. اگر چه یکی از نشانه های توسعه یافتگی حضور اجتماعی زنان است و چندین دهه است که رشته صنایع دستی در دانشگاههای ایران تدریس میشود و بخش عمدهای از این دانشآموختگان زنان می باشند، با این وجود می بایست بر اهمیت کیفیت حضور آنان نسبت به کمیت آن در جهت توسعه یافتگی تاکید نمود. محصولات صنایع دستی نیز علاوه بر ارزش کاربردی، هویت ملی و فرهنگی ملتها را شکل میدهد و با وجود ویژگیهای چون ارزش افزوده بالا و وابستگی اندک به منابع خارجی میتواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی که زیربنای توسعههای فرهنگی و اجتماعی است را ایفا نماید. افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی از یکسو و ظهور ابزارهای ارتباطی مجازی از سوی دیگر بازارهای تولید و عرضه صنایع دستی را دچار دگرگونی ساخته است. این تغییر و تحولات سبب شده است هنرمند-صنعتگر این فرصت را کسب نماید که گستره فعالیت و ارتباط خود را از محدودههای بومی به بازارهای جهانی گسترش دهد. از این روی پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال می باشد که با وجود تغییر ماهیت بازار و سبک زندگی افراد جامعه و گسترش عرصه رقابت داخلی و خارجی، چه راهکارهایی را میتوان جهت توانمندسازی دانشآموختگان در مدیریت طراحی، تولید و عرضه محصولات به منظور توسعه اقتصادی ارائه داد. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد با توجه به کوچک و یا متوسط بودن کسبوکارهای راهاندازی شده توسط دانشآموختگان (small business) کسب دانش و مهارتهای نوین مدیریتی در کنار آموزشهای تخصصی هنر تأثیر معناداری بر افزایش توانایی دانشآموختگان در رقابت و حضور موفق در سه حوزه طراحی، تولید و عرضه آثار و محصولات صنایع دستی دارد؛ و فرضیه پژوهش را مبنی بر تاثیرگذار بودن علم مدیریت به عنوان ابزار کمکی بر میزان موفقیت صنایع دستی به عنوان رشته محوری و مبنایی و توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاهی آن در سه حوزه طراحی، تولید و عرضه را تایید می نماید. |
کد مقاله | 45679 |
تعداد بازدید | 46 |
|