عنوان | مطالعه تطبیقی نقوش و انواع سوزن دوزی در پوشاک زنان و مردان دربار قاجار |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | هنرهای صناعی ایران سال 4 شماره 1 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 169-157 |
کلید واژه | لباس زنان پوشاک زنان قاجار هنر قاجار تاریخ ایران پوشش زنان در دوره قاجاریه پوشاک قاجاریه سوزن دوزی درباریان لباس مردان پوشاک مردان بته جقه پوشش درباریان قاجار تزیینات پوشاک |
چکیده |
با بررسی سیر تحول پوشاک در تاریخ ایران، دوران قاجار از حیث تحولات گستردۀ فرهنگی و اجتماعی، دوران متمایزی است. در این دوره، با توجه به گسترش ارتباطات بینافرهنگی با ملل دیگر، بهویژه غرب و رواج مدگرایی در میان درباریان، میل به لباسهای سنتی ایرانی با تزیینات زیبا و دلفریب، بهخصوص طیف وسیع سوزندوزیها، همچنان طرفداران متمکن (اغلب درباریان) خود را داشت. از این منظر در این پژوهش تلاش شده است ضمن تبیین و تحلیل مفاهیم مستتر در نقوش سوزندوزیهای پوشاک زنان و مردان دورۀ قاجار، به این پرسشها پاسخ داده شود: 1. چه مفاهیمی در نقوش سوزندوزیهای پوشاک درباریان دورۀ قاجار وجود داشته است؟ 2. وجوه تمایز میان نقوش سوزندوزی پوشاک زنان و مردان در دورۀ قاجار چیست؟ این پژوهش بنیادی بهلحاظ چیستی رویکردی کیفی داشته و از نظر روششناسی تطبیقی تحلیلی است. گردآوری دادهها و اطلاعات به روش مطالعات اسنادی و منابع کتابخانهای و در مواردی میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش با مرور آثار نقاشی و تطبیق با تعدادی از پوشاک موجود در موزهها و مجموعههای خصوصی بهجامانده از دوران قاجار انتخاب شده است. در نهایت از تحلیل یافتهها، این نتیجه قابل استنباط است که پوشاک زنان و مردان دربار قاجار تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند و بهطور کلی به دو دستۀ اندرونی و بیرونی تقسیم میشدند که تزیینات متنوع سوزندوزی مانند گلابتوندوزی، قیطاندوزی، نقدهدوزی، مرواریددوزی و ... به تفاخر و زیبایی آنها متناسب با جایگاه و مسند صاحب لباس میافزوده است. در این میان، نقوش بهکاررفتۀ طرحهای هندسی، گلوگیاه و بتهجقه بودند که بهطور مشترک در لباس زنان و مردان مشاهده میشود که عمدتاً مبتنی بر باورهای سنتی و اعتقادات مذهبی مردم بوده است. |
کد مقاله | 45678 |
تعداد بازدید | 74 |
|