عنوان | پدیدارشناسی هویت مردانه در مراکز زیبایی: از برساخت هویت تا هژمونی مدواره |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای جامعهشناسی معاصر -دانشگاه بوعلي سينا سال 11 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 358-323 |
کلید واژه | هویت مدیریت هویت پدیدارشناسی یزد (شهرستان) هویت مردانه هویت مرد کلینیکهای زیبایی برساخت هویت مردان یزد |
چکیده |
در جوامع امروزی، بنا به باور صاحبنظران، مردان مشتریان مخفی صنایع زیبایی و مراکز زیبایی محسوب میشوند که با آن هویت خود را مدیریت و برساخت میکنند. بر همین مبنا، پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی برساخت هویت و استراتژیهای مدیریت هویت مردان شهر یزد در مراکز زیبایی میپردازد. دادههای این مطالعه از طریق مصاحبۀ عمیق گردآوری و از روش پدیدارشناسی برای تحلیل آنها استفاده شده است. به کمک روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 25 نفر از مردان یزدی مصاحبه شد و درنهایت، دادههای گردآوریشده در قالب 11 مضمون کدگذاری و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهند، مردان شرکتکننده بر این باورند که، زیبایی وسیلهای مناسب برای مدیریت و دستیابی به هویتی دلخواه میباشد. فهم و تفسیر آنان از حضور در مراکز زیبایی در سه مضمون مسابقه جنسی، سبک مقابلهای و راهبرد فراشناختی خود، نشان داده شده است. بههمین منظور، مردان بهوسیلۀ خود اثربخشی، خود آرمانی، کمالیابی خود و خود ارزشمندی، هویت جدید خود را بر همگان عرضه میکنند؛ درنهایت، آنان با استفاده از استراتژیهای همذاتپنداری، شخصیتسازی، مدلسازی و هنرنمایی، هویت خویش را مدیریت نمودهاند. |
کد مقاله | 45655 |
تعداد بازدید | 75 |
|