عنوان | الگوی رفتار مصرفی کاربران زن شبکه اجتماعی اینستاگرام در شهر تهران |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 20 شماره 4 پیاپی 73 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 36-7 |
کلید واژه | تهران شبکههای اجتماعی زنان شهر تهران شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی کاربران زن اینستاگرام رفتار مصرفی استفاده از شبکههای اجتماعی تمایل به دریافت روش یک و نیم بعدی ترجیحات مصرفی |
چکیده |
ظهور شبکههای اجتماعی منجر به تغییر پارادایم ارتباطات اجتماعی در همه ابعاد زندگی انسان شده است. این پژوهش ضمن تشریح فضای اثرگذار این شبکهها بر زندگی اقتصادی زنان میکوشد، در چارچوب مفاهیم اقتصاد خرد، ارزش اقتصادی شبکه اجتماعی اینستاگرام را به عنوان نمونهای از کالاهای غیر بازاری بررسی کند. بر این اساس هدف این پژوهش برآورد میزان تمایل به دریافت (WTA) کاربران زن در شهر تهران جهت عدم استفاده از اینستاگرام به مدت یک ماه با استفاده از روش یک و نیم بعدی (OOHB) است. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش جزء تحقیقات توصیفی- پیماشی طبقهبندی میشود. حجم کل نمونه از طریق فرمول میشل و کارسون 384 کاربر تعیین شد و 7 دامنه قیمتی پیشنهادی در پرسشنامه به روش کوپر مشخص گردید. نتایج این پژوهش نشان داد، که حداقل تمایل به دریافت مبلغ پولی کاربران برای عدم استفاده از اینستاگرام به مدت یک ماه، 415474 تومان است؛ که به طور تقریبی ماهانه مازاد رفاهی معادل، 989 میلیارد تومان خواهد بود. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که متغیرهای تحصیلات، درآمد، زمان استفاده از اینستاگرام و بودجه برای دسترسی به اینترنت بر تمایل به دریافت زنان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج گویای آن بود که متغیرهای سن و سرپرست خانوار بودن اثر منفی و معناداری بر میزان تمایل به دریافت کاربران زن دارد. |
کد مقاله | 45629 |
تعداد بازدید | 52 |
|