عنوان
|
نقش فضای آموزش عالی در بازتولید توأم با بازاندیشی مفهوم عشق (مطالعهای در بین دانشجویان دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد شهر رشت) |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
سیده صدیقه حقیقت ضیا بری - نادر افقی - رضا علیزاده |
مشخصات نشریه
|
توسعه اجتماعي (توسعه انسانی) - دانشگاه شهيد چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1401 |
محدوده صفحات
|
182-147 |
کلید واژه
|
آموزش عالی عشق ساختار اجتماعی ساختارهای ذهنی روابط عاشقانه مصرف گرایی دانشگاه گیلان مفهوم عشق مدرنیته متأخر دانشگاه آزاد اسلامی رشت بازتولید توأم با بازاندیشی بازتولید عشق عشق بازاندیشانه
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر با قرار دادن نظریات، نظریهپردازان برجسته اجتماعی در باب عشق، مانند آنتونی گیدنز، زیگمونت باومن، اولریش بک و الیزابت بک گرنشایم، در یک چارچوب گفتمانی با استفاده از گفتمان مورد نظر فوکو و با بهره گرفتن از نظریه «بازتولید اجتماعی» پیر بوردیو به چگونگی فرآیندهای مدرنیته متأخر و تأثیر آن بر روابط عاشقانه و همچنین نحوه بازتولید عشق بازاندیشانه از طریق آموزش عالی پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش این است که به کمک نظریات فوق درک جامعهشناختی بهتر و دقیقتری از جنبه اجتماعی و شناختی روابط عشقی در بین دانشجویان به دست آید. با توجه به هدف ذکر شده، روش مورد استفاده در این پژوهش روش کمی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان فعال دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد شهر رشت را در بر میگیرد که در طول سال تحصیلی 1399-1398 در این دو دانشگاه مشغول به تحصیل بوده و انتخاب واحد نمودهاند. برای نمونهگیری در این تحقیق از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. و در نهایت 342 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که همبستگی معناداری بین مؤلفههای آموزش عالی از جمله ساختار اجتماعی، ساختار فرهنگی، رواج فرهنگ مصرفگرایی، بحران صمیمیت، ساختار ذهنی دانشجویان و نحوه بازتولید عشق در آموزش عالی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر این تحقیق نشان میدهد، بازتولید عشق تحت تأثیر مستقیم ساختار ذهنی (230/0)، مصرفگرایی (198/0) و ساختار اجتماعی (146/0) قرار دارد.
|