• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدیریت هویت و بدن (واکاوی اپیدمی زیبایی زنان و مردان در مراکز زیبایی شهر یزد)
تعداد صفحات 17
نویسنده مهناز فرهمند - فاطمه دانافر - احمد کلاته ساداتی - اکبر زارع شاه‌ آبادی
مشخصات نشریه  مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران - موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران شماره 4 پیاپی 45
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 967-951
کلید واژه هویت  زیبایی  زنان یزد  مدیریت بدن  هویت زنان  مدیریت هویت  یزد (شهرستان)  خودمدیریتی  هویت مرد  زیبایی زنان  کلینیک‌های زیبایی  برساخت هویت  خودمدیریتی زنان  مدیریت بدن زنان  مدیریت بدن مردان  براندازی هویت  تثبیت هویت  مردان یزد  زیبایی مردان  
چکیده مقدمه: در دوران معاصر، حضور در مراکز زیبایی از جمله روش‌های تقویت و چانه‌زنی دربارۀ شاخصه‌های هویت است. این مطالعه به واکاوی برساخت هویت زنان و مردان شهر یزد در مراکز زیبایی می‌پردازد و و هدف آن، کشف عوامل گرایش و حضور در مراکز زیبایی و اثرات و پیامدهای آن بر زنان و مردان یزدی است.
روش: این پژوهش به‌لحاظ رویکرد، کیفی است. داده‌های این مطالعه از طریق مصاحبۀ عمیق، گردآوری شده و با استفاده از روش تماتیک مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه، ترکیبی از زنان و مردان با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی متنوع هستند. از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع حداکثر تنوع استفاده و در نهایت با 49 نفر از مردان و زنان یزدی مصاحبه شد. شهروندان مورد مطالعه زنان و مردانی یزدی هستند که به اماکن زیبایی مانند آرایشگاه‌ها، باشگاه‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌های زیبایی و ... مراجعه کرده‌اند و برای انجام مصاحبه انتخاب شده‌اند.
یافته ­ها: داده‌های گردآوری‌شده در قالب سه مضمون اصلی، خودمدیریتی، براندازی و تثبیت هویت، کدگذاری و تحلیل شدند. این عوامل و پیامدهای ذکرشده حاکی از آن است که زنان و مردان به‌وسیلۀ زیبایی خواهان تغییر و مدیریت هویت خود هستند تا از این طریق بتوانند خود جدیدشان را به همگان معرفی کنند.
نتیجه ­گیری: عوامل خودمدیریتی زمینۀ گرایش را در زنان و مردان به زیبایی ایجاد کرده و دستیابی به هویت جدید زنان را با پیامد براندازی هویت و مردان را با تثبیت هویت مواجه ساخته است.

کد مقاله 45612
تعداد بازدید 65

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397