عنوان | مدیریت هویت و بدن (واکاوی اپیدمی زیبایی زنان و مردان در مراکز زیبایی شهر یزد) |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران - موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران شماره 4 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 967-951 |
کلید واژه | هویت زیبایی زنان یزد مدیریت بدن هویت زنان مدیریت هویت یزد (شهرستان) خودمدیریتی هویت مرد زیبایی زنان کلینیکهای زیبایی برساخت هویت خودمدیریتی زنان مدیریت بدن زنان مدیریت بدن مردان براندازی هویت تثبیت هویت مردان یزد زیبایی مردان |
چکیده |
مقدمه: در دوران معاصر، حضور در مراکز زیبایی از جمله روشهای تقویت و چانهزنی دربارۀ شاخصههای هویت است. این مطالعه به واکاوی برساخت هویت زنان و مردان شهر یزد در مراکز زیبایی میپردازد و و هدف آن، کشف عوامل گرایش و حضور در مراکز زیبایی و اثرات و پیامدهای آن بر زنان و مردان یزدی است. روش: این پژوهش بهلحاظ رویکرد، کیفی است. دادههای این مطالعه از طریق مصاحبۀ عمیق، گردآوری شده و با استفاده از روش تماتیک مورد تحلیل قرار گرفتهاند. مشارکتکنندگان در این مطالعه، ترکیبی از زنان و مردان با ویژگیهای جمعیتشناختی متنوع هستند. از روش نمونهگیری هدفمند از نوع حداکثر تنوع استفاده و در نهایت با 49 نفر از مردان و زنان یزدی مصاحبه شد. شهروندان مورد مطالعه زنان و مردانی یزدی هستند که به اماکن زیبایی مانند آرایشگاهها، باشگاهها، مراکز درمانی، کلینیکهای زیبایی و ... مراجعه کردهاند و برای انجام مصاحبه انتخاب شدهاند. یافته ها: دادههای گردآوریشده در قالب سه مضمون اصلی، خودمدیریتی، براندازی و تثبیت هویت، کدگذاری و تحلیل شدند. این عوامل و پیامدهای ذکرشده حاکی از آن است که زنان و مردان بهوسیلۀ زیبایی خواهان تغییر و مدیریت هویت خود هستند تا از این طریق بتوانند خود جدیدشان را به همگان معرفی کنند. نتیجه گیری: عوامل خودمدیریتی زمینۀ گرایش را در زنان و مردان به زیبایی ایجاد کرده و دستیابی به هویت جدید زنان را با پیامد براندازی هویت و مردان را با تثبیت هویت مواجه ساخته است. |
کد مقاله | 45612 |
تعداد بازدید | 65 |
|