عنوان
|
پیش بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس عملکرد خانواده و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان مقطع ابتدایی |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
فرزانه غریبی - ساره فضلی - عطیه غریبی |
مشخصات نشریه
|
علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 3 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1401 |
محدوده صفحات
|
262-239 |
کلید واژه
|
همراهی عاطفی عملکرد خانواده دانشآموزان دوره ابتدایی تابآوری تابآوری تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم اشتیاق تحصیلی شازند (شهرستان)
|
چکیده
|
زمینه و هدف: اشتیاق تحصیلی نوعی سرمایه گذاری روانشناختی و تلاش مستقیم برای یادگیری، فهمیدن و تسلط بر دانش و مهارت های مورد نیاز است و می تواند به عنوان عاملی جهت تبیین افت و شکست تحصیلی باشد. لذا هدف پژوهش حاضر پیش بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس عملکرد خانواده و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بود. روش تحقیق توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شازند بود که با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی مورگان 232 نفر از آنان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی شوفر، تاب آوری تحصیلی ساموئلز و پرسشنامه عملکرد خانواده استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تاب آوری با اشتیاق تحصیلی رابطه معنی دار مستقیم وجود دارد. همچنین در عملکرد خانواده، بین مؤلفه همراهی عاطفی و ارتباط با اشتیاق تحصیلی رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون دو متغیر عملکرد خانواده و تاب آوری نشان داد مولفه ارتباط از متغیر عملکرد خانواده و تاب آوری قدرت تبیین اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را دارد. از آنجایی که اشتیاق تحصیلی را می توان از عملکرد خانواده و تاب آوری، که از تاثیر مستقیم رفتارهای والدین در دانش آموزان شکل می گیرد، پیش بینی نمود، با آموزش خانواده ها می توان در افزایش این سازه به عنوان یکی از مهم ترین عناصر مؤثر بر موفقیت دانش آموز گام موثری برداشت.
|