• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان هویت یابی واقعی ‌وانمودی دختران در سیالیت فضای مجازی: مطالعه کیفی دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج
تعداد صفحات 34
نویسنده آرمان حیدری - حمید صداقت - خیری حمیدپور
مشخصات نشریه  مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 23 پیاپی 59
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 94-61
کلید واژه دانشجویان دختر  هویت زنان  هویت‌یابی  فضای مجازی  مطالعه کیفی  نظریه زمینه‌ای  هویت دختران  هویت‌یابی زنانه  دانشجویان دانشگاه یاسوج  هویت‌یابی واقعی وانمودی  
چکیده با گسترش فضای مجازی و رسانه‌­ای‌ شدن فضای فرهنگی، هویت‌­یابیِ افراد نیز دگرگون شده است. از منظر جامعه‌شناختی، تحلیلِ نمود هویتی زنان در فضاهای مجازی که آزادی کمتری در فضاهای «واقعی» سنتی برای ابراز هویت خود دارند، اهمیت ویژه­‌ای دارد؛ زیرا فضای مجازی ظرفیت بیشتری برای خلق و بازنمایی هویت مطلوب و آرمانی دارد. به‌علاوه، استفاده از رویکردهای کیفی برای فهم عمق و سیالیت فرایند هویت‌یابی سودمندتر است. ازاین‌رو، مقالۀ پیش‌رو فرایند هویت­‌یابیِ 16 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج در فضای مجازی را با رویکردی کیفی واکاوی کرده است. تکنیک جمع ­آوری داده ­ها مصاحبۀ بدون ساختار و نیمه‌ساختاریافته بوده است. روش نمونه­ گیری غیرتصادفی، هدفمند و با حداکثر تنوع؛ راهبرد تحلیل داده ­ها کدگذاری سه‌مرحله ­ای باز، محوری و گزینشی بوده است. بر اساس ماهیت مضامین مصاحبه­‌ها، علل، بسترها و پیامدهای استفادۀ این دختران از فضای مجازی ذیل ده مقولۀ محوریِ «ماهیت ارتباط، ابراز جنبه‌­های متفاوت خود، استفادۀ هدفمند جهت تأمین نیازها و خدمات متنوع، ارضای تمایلات روحی ‌ـ ‌فیزیولوژیک، پرکردن اوقات فراغت، ضعف شخصیت روانی و مهارتی، نابسامانی زندگی خانوادگی، خودهای متفاوت ارائه‌شده در فضای مجازی، قابلیت­ های فضای مجازی در زندگی مدرن و دامنۀ آسیب‌­­های فضای مجازی» تحلیل شدند. در سطحی انتزاعی‌­تر، می‌توان گفت مقولۀ هستۀ «فضای مجازی پژواکِ فضای واقعی و جولانگاه خودهای واقعی ‌ـ‌ وانمودی» بازتاب‌دهندۀ روند هویت­ یابی دختران مورد مطالعه در فضای مجازی است که ناشی از تأثیر دوسویۀ ویژگی­ های روان‌شناختی‌ـ‌فیزیولوژیک‌ـاجتماعیِ دختران و شرایط زیست فرهنگی‌ـ‌اجتماعیِ آنان در فضای واقعی جامعه است.

کد مقاله 45585
تعداد بازدید 60

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397