• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی بسترها و زمینه‌های نابرابری جنسیتی در بازار کار و اشتغال
تعداد صفحات 33
نویسنده فاطمه قره حسنلو - زهرا میرحسینی
مشخصات نشریه  علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 28 پیاپی 95
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 69-37
کلید واژه مسائل اجتماعی  بازار کار  تبعیض جنسیتی  اشتغال زنان  بازار کار زنان  تجربه زنان  اشتغال زنان در ایران  تبعیض جنسیتی در اشتغال زنان  تجربه زیسته  تهران  نابرابری‌های جنسیتی  نابرابری جنسیتی در بازار کار ایران  تبعیض جنسی در بازار کار  اشتغال زنان ایران  بازار کار زنان ایران  زنان شهر تهران  تبعیض در اشتغال  بازار کار ایران  نابرابری جنسیتی در کار  مسائل اقتصادی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف واکاوی بسترها و زمینه‌های شکل‌دهنده نابرابری جنسیتی در بازار کار و اشتغال و با استفاده از رویکرد کیفی پدیدارشناختی و مبتنی بر تجربیات زیسته زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. به این ‌منظور، با 23 زن 18 تا 68 ساله که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته انجام شد تا بسترها و زمینه‌های شکل‌دهنده نابرابری جنسیتی در بازار کار و اشتغال واکاوی گردد. در مرحله تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل داده کلایزی استفاده‌ شده و فرایندکدگذاری متن مصاحبه‌ها به‌صورت دستی انجام شده است. در مجموع 3 مقوله‌ اصلی، 10 مقوله‌ فرعی و 59 مفهوم استخراج شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سه مقوله «باور به تقسیم‌ کار جنسیتی»، شامل مقوله­ های فرعی «نان‌آوری مردان»، «زنانگی و الزامات آن» و «جایگاه زنان در عرصه خصوصی»، «نهادینه شدن فرودستی زنان»، شامل مقوله­ های فرعی «جامعه‌پذیری زنان»، «سلطه‌پذیری زنان» و «باورها و کلیشه‌های جنسیتی مردمحورانه» و در نهایت مقوله‌ اصلی «سیطره الگوی مردانه»، شامل مقوله­ های فرعی؛ «اعتقاد به برتری مردان»، «سلطه‌جویی مردان»، «توانمندپنداری ذاتی مردان» و «نادیده گرفتن توانمندی زنان در عرصه بازارکار و شغل»، بسترها و زمینه­ های شکل‌دهنده این پدیده هستند که با بستر فرهنگی حاکم بر جامعه و خانواده تداوم پیداکرده و دائم تولید و بازتولید می­ شوند.

کد مقاله 45583
تعداد بازدید 70

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397