عنوان | تناقض نقش زنان در مدیریت تنش در خانواده (تحلیل موردی فیلم من مادر هستم) |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگی و ارتباطات (مصوب وزارت علوم) سال 18 شماره 1 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 199-181 |
کلید واژه | روابط خانوادگی زن در سینما هویت زنانه زنان در فیلم سینمایی زن در سینمای ایران فیلمهای ایرانی تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند تحلیل فیلم روابط در خانواده فیلمهای سینمایی ایران فیلم من مادر هستم فیلم سینمایی تنشهای خانوادگی اسلاوی ژیژک آثار سینمایی |
چکیده |
نهاد خانواده نقش مهمی در بازتولید نظام فرهنگی و جامعه پذیری افراد دارد. اما این نهاد همواره در وضعیت متعادل به سر نمی برد و در موارد متعددی، روال متعارف زندگی روزمره به چالش کشیده می شود و اعضای خانواده به جستجوی راه حل ها و چاره های جدید برای حل مسایل رخ داده می پردازند. یکی از رایج ترین بحران ها در زندگی خانوادگی ناشی از تنش بین والدین و فرزندان و عدم درک مشترک آنها از موضوعات مختلف است. این مقاله با بهره گیری از روانکاوی لکانی و خوانش سمپتماتیک فیلم «من مادر هستم» به این مسئله می پردازد که یک مادر در چنین موقعیت چالش برانگیزی ممکن است دست به چه انتخابی بزند و چگونه ممکن است بر این بحران ها غلبه کند. فیلم از خلال وقایع و رویدادهایی درهم تنیده، موقعیتی را به تصویر می کشد که در بسیاری از خانواده ها رخ می دهد و از اینرو توجه به موقعیت پارادوکسیکالی که مادر در این فیلم دارد، به خوبی از بن بست روابط والدین و فرزندان در خانواده ها پرده برمی دارد. یافته ها نشان می دهد که آنچه در نگاه اول فداکاری بی دریغ مادرانه برای حل مشکلات و مصایب خانوادگی به نظر می آید، تلاشی منحرفانه و ریاکارانه برای تملک و به انحصار خود دراوردن روابط و مناسبات خانوادگی است. از اینرو، روابط خانوادگی که در بسیاری از موارد حول فداکاری مادر یا زن می گردد، همواره مستعد آسیب های پیش بینی نشده و غیر مترقبه است. این ادعا به معنای زیر سوال بردن اهمیت و ارزش فداکاری زنان در خانواده نیست. اما در بسیاری از موقعیت ها، منطق حاکم بر وضعیت با آنچه کنشگران می پندارند تفاوت بنیادین دارد. |
کد مقاله | 45550 |
تعداد بازدید | 66 |
|