عنوان | اثربخشی آموزش شناختی رفتاری ایمنسازی در برابر استرس بر مهارتهای مقابلهای و کیفیت زندگی زوجین ناسازگار |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 24 شماره 3 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1401 |
محدوده صفحات | 175-169 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | استرس راهبردهای مقابلهای مهارتهای مقابلهای زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره زوجهای ناسازگار کازرون (شهرستان) کیفیت زندگی سبکهای مقابله با استرس آموزش ایمن سازی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس (SIT) استرس ادراک شده رویکرد شناختی رفتاری کیفیت زندگی زوجین کاهش استرس |
چکیده |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی–رفتاری ایمنسازی در برابر استرس بر مهارت های مقابله ای و کیفیت زندگی زوج های ناسازگار انجام شد. روش کار: در این مطالعه، از بین زوجهای ناسازگار مراجعهکننده به مرکز مشاوره شهرستان کازرون، 24 زوج انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش ده جلسه برنامه ایمن سازی در برابر استرس را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک های مقابله ای اندلر و پارکر، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-18 و روش کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش شناختی-رفتاری به طور موثری استرس را کاهش داده و کیفیت زندگی زوجین را بهبود می بخشد (P = 0.001). این رویکرد همچنین سبک های مقابله ای را برای زوجین افزایش داد (P = 0.001). نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش ایمن سازی در برابر استرس میتواند با افزایش سبکهای مقابلهای حل مسئله، کیفیت زندگی زوجهای ناسازگار را افزایش دهد. |
کد مقاله | 45520 |
تعداد بازدید | 86 |
|