عنوان
|
بررسی رابطه باورهای دینی و استفاده از شبکههای اجتماعی بر التزام به حجاب اسلامی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی) |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
علی احمدپور - علی رضایی شریف |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی سابق) سال 12 شماره 4 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
18-5 |
کلید واژه
|
حجاب رعایت حجاب باورهای دینی حجاب اسلامی دینداری شبکههای اجتماعی اردبیل ابعاد دینداری شبکههای اجتماعی مجازی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی دانشجویان کارشناسی شبکههای مجازی حجاب دانشجویان وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی استفاده از شبکههای اجتماعی وابستگی به شبکههای اجتماعی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای دینی و وابستگی به استفاده از شبکههای اجتماعی با میزان رعایت و تعهد به حجاب اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی صورت پذيرفت. جامعه آماري اين پژوهش، دانشجویان کارشناسی در رشتههای مختلف دانشگاه محقق اردبیلی شهرستان اردبيل در سال تحصيل 1398 بودند. به اين منظور 430 دانشجو (307 دختر و 123 پسر) در رشتههای مختلف به صورت نمونهگيري خوشه اي طبقهاي و تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه باورهای دینی گلارك و استارك، پرسشنامه میزان رعایت حجاب اسلامی و پرسشنامه وابستگی به استفاده از شبکههای اجتماعی محقق ساخته پاسخ دادند؛ در اين تحقيق براي تحليل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. يافته های تحقیق بيانگر اين هستند که اثر مستقیم بُعد اعتقادی، بُعد عاطفی، بُعد پیامدی، بُعد مناسکی بر رعایت حجاب اسلامی دانشجویان معنیدار میباشد، همچنین اثر مستقیم وابستگی به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر رعایت حجاب اسلامی دانشجویان تاثیر دارد. شایان ذکر است که ابعاد دینداری دانشجویان و وابستگی به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در تحلیل دادهها دارای همپوشانی هستند. به عبارت دیگر ابعاد دینداری و وابستگی به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در صورت در کنار هم بودن میتوانند تأثیر معنیداری بر رعایت حجاب اسلامی دانشجویان داشته باشند. البته تأثیر ابعاد دینداری بر وابستگی به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی منفی و معکوس می باشند.
|